mobi facebook

Zdrowotne działanie spiruliny

Jest gatunkiem alg morskich. To jeden z najstarszych organizmów na Ziemi; dzięki niej w atmosferze pojawił się tlen. Spirulina zawiera dużo chlorofilu oraz witamin z grupy B; jest też bogatym źródłem białka. Spirulina pomaga w walce z takimi chorobami jak: nowotwory, układu krążenia, cukrzyca; działa przeciwmikrobiologicznie. Ponadto stymuluje działanie układu odpornościowego oraz wykazuje działanie przeciwutleniające.

Wartość odżywcza i skład chemiczny spiruliny

spirulina

Spirulina jest niezwykle bogatym źródłem różnorodnych składników odżywczych dobrze przyswajalnych przez nasz organizm.

Witaminy obecne w dużych ilościach w spirulinie to B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, B9 (kwas foliowy), E oraz K. W mniejszej ilości występuje natomiast cholina oraz witamina C.

Jeśli chodzi o związki mineralne, spirulina zawiera dużo fosforu, potasu, magnezu, wapnia, cynku, manganu, miedzi i selenu. Żelaza zawiera od 25 do 50 razy więcej niż mięso; niestety zawiera też dużo sodu.

Z fitozwiązków spirulina jest przede wszystkim bogatym źródłem chlorofilu, beta-karotenu oraz zeaksantyny (dzienna dawka spiruliny zawiera tyle beta-karotenu, ile 550 jabłek lub 28 szklanek mleka). Posiada też unikalny barwnik występujący u sinic fikocyjaninę.

Jest ona także źródłem kwasu gamma-linolenowego (zalicza się go do grupy kwasów omega-6) i kwasu alfa-linolenowego (kwasy omega-3). Spirulina zawiera błonnika około 4%. Jest uboga w cukry proste; ma ich około 3-4%.

Wartość kaloryczna 100 g sproszkowanej spiruliny wynosi 290 kcal.

Białka

Spirulina jest najbogatszym źródłem białka na świecie. Zawiera między 60 a 70% suchej masy komórkowej w zależności od sposobów prowadzenia wzrostu sinic (dla porównania drożdże piekarskie zawierają tylko 50% białka). Posiadają sporą ilość aminokwasów w formie niezwiązanej w białkach. Białko to charakteryzuje się bardzo łatwą przyswajalnością (lepszą niż białko mięsne, czy z roślin strączkowych). 1 g spiruliny przyswaja się 4 razy lepiej, niż 1 g wołowiny. Spirulina rozpuszcza się łatwo w wodzie, także przygotowanie jej nie stanowi dużego problemu. Nasz organizm łatwo ją przyswaja. Spirulina, w przeciwieństwie do białka zwierzęcego, jest czystym źródłem surowego, pełnowartościowego białka.

Uzyskanie białka ze spiruliny jest dużo bardziej ekologiczne niż z wołowiny. W procesie tym zużywa się znacznie mniej wody (do uzyskania 1 kg mięsa wołowego potrzeba nawet 15500 l wody; cała światowa produkcja mięsa pochłania 40% zasobów wody używanej przez człowieka. W wyniku produkcji mięsa powstaje też znaczna ilość fekaliów, które stanowią znaczny problem chowu przemysłowego).

Pozytywny wpływ spiruliny na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
wpływ na metabolizm
stymulacja układu odpornościowego
działanie przeciwmikrobiologiczne
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Spirulinę można na rynku dostać w paru formach: tabletek lub kapsułek, saszetek z rozpuszczoną spiruliną w płynie (pasta) oraz w proszku (wysuszone komórki). Najlepszą postacią sprzedażową są opakowania sproszkowanej spiruliny w ilości 150 - 300 g. W celu prewencyjnego zachowania zdrowia należy spożywać około 5 g spiruliny dziennie. Proszek należy rozpuścić w 200 ml wody oraz dobrze pomieszczać - spożywanie jej w takiej formie spowoduje łatwe przyswojenie składników odżywczych.

Informacje ogólne

spirulina proszek

Spirulina (Spirulina maxima) jest to rodzaj jednokomórkowych cyjanobakterii prowadzących proces fotosyntezy, w wyniku którego sama jest w stanie wytworzyć składniki pokarmowe, tak jak rośliny. Jej komórki mają kształt spiralny lub walcowaty. Czas potrzebny na podwojenie ilości komórek wynosi około 1 godziny. Spirulina jest jednym z pierwszych organizmów, jakie pojawiły się na ziemi parę miliardów lat temu. Występuje w regionach o klimacie tropikalnym i subtropikalnym, w wodach o lekko zasadowym odczynie pH. Rośnie w środowisku zabójczym dla większości mikroorganizmów. Pierwotnie – organizm morski, ale można go też spotkać w jeziorach. To dzięki temu mikroorganizmowi w atmosferze zaczął pojawiać się nowy, wcześniej nieobecny gaz – tlen, który umożliwił rozwinięcie się organizmów posiadających jądro komórkowe, co w wyniku ewolucji doprowadziło do pojawienia się człowieka. Dane antropologiczne podają, że spirulina była już znana i stosowana jako pokarm 4 tys. lat temu przez Azteków. Do dzisiejszych czasów niektóre ludy i plemiona traktują ją jako ważny element diety. Największymi producentami spiruliny, którą się namnaża w specjalnych, basenach są Chiny oraz Hawaje.

Ze względu na łatwość produkcji tego mikroorganizmu oraz jego walory odżywcze (duża zawartość białka) oraz zdrowotne, pokłada się w nim nadzieję jako żywność XXI wieku. Spirulina może być wykorzystana do walki z głodem zwłaszcza w Afryce, gdyż warunki klimatyczne panujące na tym kontynencie idealnie nadają się do rozwoju tego organizmu.

Literatura

1. Belay A., 2002. The Potential Application of Spirulina (Arthrospira) as a Nutritional and Therapeutic Supplement in Health Management, The Journal of the American Nutraceutical Association. Vol. 5, No. 2, 26-49.
2. Falquet J. The Nutritional Aspekts of Spirulina, Antenna Technologies.
3. Kozenko R., Henson R., The Study of Spirulina, Healthy & Natural journal.
4. Layam A., Reddy Ch., 2007. Antidiabetic property of spirulina Diabetologia Croatica 35-2:29-32.
5. Moorhead K., Capelli B., Cysewski G., 2006. Spirulina Nature's Superfood.
6. Wolfe D. 2008. Superfood: The Food and Medicine of the Future. North Atlantic Books.

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Spirulina_(dietary_supplement)
3. http://www.biochemiaurody.com/slownik/spirulina.html
4. http://www.youtube.com/watch?v=nLyI2-nDg3s
5. http://super-jedzenie.pl/55/spirulina/

Zdjęcia

1. http://kdi-philippines.blogspot.com/2009/11/what-is-spirulina.html
2. http://www.terawarner.com/blog/2012/04/supplementing-with-spirulina-chlorella-vitamin-b12-and-healthy-oils/
3. http://spirulinablog.files.wordpress.com/2007/08/aerial-shot-web.jpg?w=450
4. http://images.iherb.com/l/SNS-00639-1.jpg