mobi facebook

Właściwości przeciwutleniające spiruliny

Związek między spożyciem przeciwutleniaczy w diecie oraz zapadalnością na choroby przewlekłe (nowotwory, choroby układu krążenia, zaćma, przedwczesne starzenie się) jest obecnie dobrze znane przez wielu lekarzy oraz naukowców w rozmaitych badaniach klinicznych. Tylko około 25% dorosłych Amerykanów spożywa zalecane 5 porcji warzyw i owoców (średni poziom wynosił około 3 porcji dziennie). Ludzie, których styl życia wyklucza jedzenie właściwej porcji warzyw i owoców mogą chcieć poprawić swoją dietę, dodając suplementy bogate w przeciwutleniacze.

Komórki spiruliny zawierają niebiesko-zielony pigment – fikocyjaninę – wykazujący właściwości przeciwutleniające. Jego rolą jest ochrona struktur DNA, białkowych oraz lipidowych przed promieniowaniem UV. Antyoksydanty wspomagają nasze wewnętrzne mechanizmy naprawcze dużą ilością wolnych rodników oraz reaktywnych form tlenu, jednak upośledza ich działanie, co może być przyczyną wielu groźnych chorób przewlekłych, takich jak: reumatyzm, miażdżyca, a nawet nowotwory. Powstawaniu wolnych rodników sprzyjają procesy zapalne w organizmie oraz dłużej utrzymujące się sytuacje stresowe. Właściwości przeciwutleniające spiruliny są 2 razy większe, niż witaminy E. Poza tym jest ona lepszym przeciwutleniaczem niż beta-karoten, kwas galusowy, czy chlorogenowy. Bardzo dobrze eliminuje ona rodnik hydroksylowy.

Spirulina zawiera też dysmutazę ponadtlenkową (SOD) - ważny enzym antyoksydacyjny, który przekształca rodnik ponadtlenkowy O2 w nadtlenek wodoru H2O2.