mobi facebook

Jadłospis informacje ogólne

jogurt

W naszym otoczeniu istnieją pewne ważne ze zdrowotnego punktu widzenia warzywa i owoce, które powinny się znaleźć zawsze i wszędzie w codziennym jadłospisie. Niestety często pomijamy je, układając swoje menu. Dieta jednak powinna być urozmaicona w swojej monotonności. Taka "taktyka" pozwoli dostarczać naszemu organizmowi ciągłą odpowiednią niewielką dawkę różnego rodzaju związków chemicznych mających korzystny wpływ na zdrowie. Tego typu odżywianie - tak zwana koncepcja metronomiczna - jest w stanie uchronić nas w ciągu życia przed licznymi chorobami cywilizacyjnymi: nowotwory, miażdżyca, cukrzyca, otyłość, depresja.

Podstawą naszego jedzenia są produkty zbożowe w różnej postaci. Najważniejsze z nich to chleb oraz musli. Chleb należy spożywać razowy, najlepiej z mąki żytniej. Musli to świetne rozwiązanie na śniadanie. Produkty zbożowe są bogate w białko, błonnik, witaminy oraz minerały. Niestety porządny chleb razowy musi kosztować; nie dostanie się 600 g żytniego chleba razowego za 3 złote. W przypadku musli, jeśli dobrze się poszuka na sklepowych półkach, to znajdzie się kilogram za 9 - 10 złotych. Do musli można dodać sobie jogurtu naturalnego, który jest bardzo dobrym uzupełnieniem posiłku.

Co do chleba? Dobrym sposobem na zastąpienie, margaryny, masła czy twarożka mlecznego do chleba jest sporządzenie mieszaniny buraczków z chrzanem. Taka mieszanka nadaje się świetnie do smarowania chleba.

Produktami, które powinny się znaleźć w codziennej diecie są rośliny czosnkowe - czosnek oraz cebula - tanie oraz łatwo dostępne w sklepach przez cały rok. Kolejna grupa warzyw, która musi się znaleźć w naszym jadłospisie to rośliny kapustowate takie jak: - brokuł, brukselka, - kapusta włoska , jarmuż, rzodkiewka. Problem jednak polega na tym, że duża część przedstawicieli tej rodziny jest tylko roślinami sezonowymi; niestety rośliny zielone są dość drogie, a jarmużu czy brukselki nie uświadczymy w każdym warzywniaku. Zarówno jedna jak i druga grupa roślin wykazuje fenomenalne działanie antynowotworowe, jest to związane z obecnością związków siarki - w czosnku są to fitoncydy w kapuście glukozynolany. Czosnek dodatkowo bardzo korzystnie wpływa na układ krążenia oraz na układ odpornościowy.

Ważną rośliną do dołączenia w naszych codziennych posiłkach jest pomidor – składnik diety śródziemnomorskiej. Jego walory zdrowotne wynikają z zawartości likopenu, który jest silnym przeciwutleniaczem; przez to zabezpiecza nas przed chorobami serca oraz nowotworami. Ze względu na większą koncentrację likopenu lepiej spożywać przetwory z pomidorów niż same jagody – sok pomidorowy oraz koncentrat (30%). Z dostaniem przetworów pomidorowych nie ma większego problemu. Zarówno koncentraty oraz soki nie są drogie.

Inną roślinną, która powinna się znaleźć w naszym codziennym jadłospisie, jest kurkuma. Wykazuje ona nie tylko silne działanie przeciwnowotworowe, ale też przeciwdziała chorobom układu krążenia, wzmacnia odporność oraz działa przeciwzapalnie. Można ją w taniej cenie dostać na stoiskach z przyprawami w większości polskich bazarów.

owoce

Z owoców najważniejszymi przedstawicielami są cytrusy, a z nich pomarańcza oraz grejpfrut. Ze względu na dużą zawartość flawonoidów i witaminy C wpływają one korzystnie na nasz układ odpornościowy oraz krążenia; przyśpieszają ponadto metabolizm. Cytrusy są łatwo dostępne przez cały rok na półkach sklepowych (to nie czasy PRL). Nie są to też drogie produkty można je kupić już 3 zł za kilogram, przy czym tego typu produkt nie nadaje się zbytnio do niczego.

Warto w okresie letnim wzbogacić swoją dietę o owoce sezonowe takie jak truskawki, maliny, czarne borówki, jeżyny, wiśnie i czereśnie. Zawierają one bowiem w swoim składzie fitozwiązki polifenolowe z grupy antocyjanów, które wpływają w bardzo korzystny sposób na nasz układ krążenia oraz zapobiegają cukrzycy. Wymienione owoce w okresie letnim łatwo można spotkać w sklepach czy bazarach; jeśli chodzi o cenę - plasują się one w średnim pułapie cenowym.

Można też swoją dietę uzupełnić o różnego rodzaju kiełki np. brokuła, rzodkiewki, soczewicy, pszenicy, lucerny. Młode intensywnie rosnące rośliny są bogate w składniki odżywcze takie jak białko, witaminy oraz minerały. Stanowią one idealne uzupełnienie naszej diety. Wszelakiego rodzaju ziarna do skiełkowania można dostać w sklepach ze zdrową żywnością oraz bazarach.

Jeśli chodzi o posiłki na obiad warto, aby na naszym stole zagościły zupy. Zupy są bardzo pożywnymi posiłkami. Po ugotowaniu warzyw, w zupie pozostają wszystkie sole mineralne oraz większość witamin (z wyjątkiem C oraz B9 - kwas foliowy) oraz dużo fitozwiązków. Jest to wynikiem obróbki cieplnej w temperaturze około 100 oC. Zamiast drugiego można również stosować dokładkę zupy. Zdrowymi zupami, które należy włóczyć do codziennej diety są: zupa pomidorowa, barszcz czerwony, zupa ogórkowa, zupa jarzynowa, rosół.

Ważne jest też codzienne spożywanie około 25 ml oleju roślinnego; oczywiście nie smażonego. Najlepszy pod tym względem jest olej rzepakowy. Z racji tego, że Polska "rzepakiem płynie", nie jest on drogi. Kwasy tłuszczowe z oleju są ważnym budulcem prawidłowej błony komórkowej oraz prekursorem hormonów tkankowych.

Należy też w ciągu dnia pić minimum 2 litry płynów, najlepiej z dużą zawartością wapnia oraz magnezu. W celu ich dostarczenia, z produktów zawierających katechiny warto spożywać zieloną herbatę lub kakao; posiadają one bowiem silne właściwości przeciwutleniające, co wpływa korzystnie na przeciwdziałanie chorobom układu krążenia oraz zapobiega nowotworom. Produkty te bez problemu można dostać w hipermarketach w bardzo przystępnych cenach.

Bardzo dobrym zwyczajem jako pierwszy "posiłek" na początku dnia jest wypić 1 - 1,5 szklanki soku cytrynowego, z miodem oraz z miętą pieprzową.