mobi facebook

Jadłospis tygodniowy

Oprócz jadłospisu dziennego należy też spożywać lub ograniczać pewne produkty w ramach jadłospis tygodniowego.

Zupy

Podstawowe zupy w menu:, pomidorowa, krupnik jaglany, minestrone, Hipokratesa, fasolowa, jarzynowa, ogórkowa.

Nie cześciej niż raz w na dwa tygodnie należy ugotować: rosół, kapuśniak, barszcz ukraiński, barszcz czerwony.

W sezonie letnim można robić chłodniki

Porcje

Porcja zupy to 450-500 ml

Zupa z ryżem gotowanym osobno - 45-50 g ryżu przed ugotowaniem, plus 275-320 ml zupy.

Zupa z makaronem gotowanym osobno (razowe świderki) - 45-50 g makaron przed ugotowaniem, plus 275-320 ml zupy.

Zupa z makaronem gotowanym osobno (razowe rurki) - 45-50 g makaron przed ugotowaniem, plus 275-320 ml zupy.

Zupa z ziemniakami gotowanymi osobno - 200-230 g ziemniaków przed obraniem, plus 250-300 ml zupy.

Porcja chłodnika to 400-450 ml wraz z dodatkami znajdującymi się w nim.

Drugie

Porcje

ziemniaki około 250 gram,
ryż brązowy 50-75 gram,
kasza gryczana 50-75 gram,
kasza mazurska 50-75 gram.

Mięso czerwone

Spożycie na tydzień 250 gram.

Porcje

plasterek szynki: 15 gram,
plasterek polędwicy: 10 gram,
kotlet schabowy: 100 - 125 gram,
porcja gulaszu: 100 - 125 gram.

Mięso białe

Spożycie na tydzień 500 gram.

Porcje

plasterek piersi z kurczaka: 15 gram,
plasterek wędliny okrągłej: 10 gram,
kromka pasztetu: 15 - 20 gram,
kotlet: 100 - 125 gram,
porcja "gulaszu": 100 - 125 gram.

Ryby

Spożycie na tydzień 450 gram.

Porcje

średniej wielkości porcja ryby wędzonej: 100 gram,
puszka rybna 170g : 100 gram,
kostka filetu z mintaja: 100 gram,
paluszek rybny: 25 gram,
rolmops marynowany: 50 gram,
filet śledziowy: 70 gram,
filet z mintaja: 120 gram,
szprotka wędzona: 15 gram.

Inne produkty

Kilka razy w tygodniu po 1 łyżeczce powinien pojawić się miód naturalny,
Kilka razy w tygodniu należy spożywać orzechy włoskie, laskowe lub brazylijskie w niewielkich porcjach liczących po około 50 gram,
Kilka razy w tygodniu należy spożywać nasiona oraz pestki: sezamu, słonecznika,
dyni, siemienia lnianego w niewielkich porcjach liczących po około 50 gram,
Ok. 3 razy w tygodniu po kieliszku (do 150ml) czerwonego wina wytrawnego.

Rośliny sezonowe

W zależności od sezonu czy to wiosenno-letniego, czy jesienno-zimowego warto swoją dietę uzupełnić o te rośliny.