mobi facebook

Dlaczego warto jeść zupy?

Zupa - podstawowe danie, bez którego nie może się obejść żaden obiad. Polacy są prawdziwymi mistrzami, jeśli chodzi o jej spożywanie. Zawiera ona wiele cennych składników odżywczych, dlatego warto ją jeść.

zupa

Zupy jako dania posiadają bardzo dużo walorów odżywczych, których nie można nie doceniać. Polska kuchnia mocno stoi zupami. Tradycja ich spożywania jest bardzo długa, a liczba przepisów na ich wykonanie bardzo duża. Są zupy na wywarach warzywnych mięsnych oraz rybnych. W Polsce pojawiły się na stołach w XII wieku; były oparte głównie na kaszach i warzywach strączkowych. Najstarsze zupy, których przepisy można znaleźć, to barszcz i żur, jednak bardzo się różniły od tych serwowanych dzisiaj; były oparte na roślinie zwanej barszczem nadającej zupom kwaśny smak.

Niestety zupy są w naszych posiłkach coraz częściej pomijane i wypierane przed wszelkiego rodzaju fast foody czy to serwowane w wielkich sieciach czy przydrożnych barach. Często uważa się, że jest to takie byle co i nie warto sobie nimi głowy zawracać.

Podstawową zaletą zupy, jest jej łatwość i szybkość w przygotowaniu, dodatkowo można do niej dać dużo różnorodnych składników, sprawiając że będzie gęsta, przez to sycąca i świetnie nadająca się na obfity posiłek jednodaniowy. Ze względu na dużą obecność wody pozwala na dostarczenie w czasie dnia odpowiedniej ilości płynów dla organizmu.

Ze względu na w miarę niską obróbkę termiczną około 100 OC gotowane w niej warzywa oraz mięsa nie tracą większości witamin; jedyne jakie ulegają rozkładowi to witamina C oraz kwas foliowy (witamina B9). Ze względu, że zupa to wywar, który się spożywa, są w niej zachowane wszystkie minerały. Z gotowanych warzyw, w przeciwieństwie do surowych, istnieje lepsza przyswajalność składników odżywczych oraz fitozwiązków takich jak: likopen czy beta-karoten. Ze względu na dużą zawartość warzyw dostarcza naszemu organizmowi błonnik potrzebny do regulacji pracy jelit.

Zupy, które nie są zabielane, czy takie, do których nie są dodawane zasmażki, charakteryzują się niską kalorycznością, a jednocześnie są sycące. Talerz (400 ml) nie dostarcza więcej niż 200 kcal. Są też bardzo dobrym rozgrzewającym posiłkiem w zimne jesienno-zimowe dni ze względu na obecność wody, która posiada dużą pojemność cieplną. Prócz zup serwowanych na ciepło istnieją też chłodnik, bardzo dobre na letnie upalne dni.

Można do zupy, prócz makaronu czy kaszy, dodać chudego mięsa (białego lub czerwonego), nie tłustej śmietany, jogurtu lub kefiru, w celu wzbogacenia jego walorów smakowych. Ważną rzeczą, o której nie można zapomnieć, to wszelkiego rodzaju przyprawy. Najpopularniejsze z nich to: bazylia, oregano, majeranek, ziele angielskie, liść laurowy, pieprz ziarnisty, lubczyk.

Aby dobyć z warzyw wszystko to co najcelniejsze, zupa powinna być gotowana przynajmniej godzinę na małym ogniu. Pozwoli to na rozpad struktur komórkowych warzyw i uwolnienie ich zawartości do wywaru.

Warto również zamienić drugie danie na następną porcję zupy.

Zdjęcia

1. http://www.bwcf.net/wp-content/uploads/2015/02/Vegetables-Soup.jpg