bluezoneslogo

Niebieskie strefy - obszary geograficzne na świecie, na których ludzie żyją znacznie dłużej niż osoby w innych częściach świata. W populacjach tych występuje znaczna ilość osób, które swoim wiekiem przekroczyły 100 lat. Badania nad poszukiwaniem tego typu miejsc zawdzięczamy pracy National Geographic Society wraz z Danem Buettnerem, który opisał badania w dwóch swoich książkach. Do 2010 roku udało się zidentyfikować 5 tego typu miejsc: grecka wyspa Ikaria na Morzu Egejskim, Sardynia - część górzysta na Morzu Śródziemnym, Wyspa Okinawa na Pacyfiku należąca do Japonii, półwysep Nicoya w Kostaryce oraz Adwentyści dnia siódmego z miasta Loma Linda w Kalifornii niedaleko Los Angeles. Istnieją również takie strefy w innych częściach świata, jak Kaukaz czy Andy w Peru, jednak jedną z podstawowych danych w badaniu jest możliwość określenia daty urodzenia, gdzie nie zawsze jest to możliwe. Cztery z pięciu ww. miejsc charakteryzuje się życiem na terenach wiejskich z dala od cywilizacji, gdzie ludzie zajmują się uprawą roli, pasterstwem, lub rybołówstwem. Jedynie Adwentyści żyją w ośrodkach zurbanizowanych, a dzięki swojej diecie żyją o około 10 lat dłużej od sąsiadów.

Wybory żywieniowe sprzyjające długowieczności

Produkty roślinne są podstawą i stanowią około 90-95 % diety. Produkty zwierzęce spożywa się od święta; wyjątkiem są ryby u mieszkańców Okinawy, a Adwentyści są przeważnie wegetarianami. W niebieskich strefach spożywa się różnego rodzaju warzywa i owoce. Najlepiej długowieczności sprzyjają zielone warzywa liściaste. W najnowszej piramidzie zdrowego żywienia podstawą, jeśli chodzi o jedzenie, są właśnie warzywa. Zawierają one bardzo dużo związków o właściwościach przeciwutleniających, których brak w żywności odzwierzęcej. Należy również podkreślić, że każdy produkt roślinny spożywany na surowo zawiera tysiące związków chemicznych oddziałujących na organizm. Ta synergia wpływa korzystnie na nasze zdrowie; na tym polega siła tych produktów.

Chleb na zakwasie w trzech z pięciu stref jest jednym z podstawowych produktów żywieniowych. Niestety w przeciągu ostatnich lat jego jakość bardzo się pogorszyła i nie ma nic wspólnego z prawdziwym chlebem z mąki żytniej wytwarzanym na zakwasie. Współczesny biały chleb, który można spotkać w większości sklepów, jest wytwarzany z oczyszczonej mąki pszennej pozbawionej znacznej ilości witamin i minerałów, dostarczając "pustych kalorii" oraz podnosząc poziom insuliny we krwi. Inaczej sytuacja wygląda z chlebem z pełnoziarnistej mąki żytniej na zakwasie, bowiem zawiera on więcej związków mineralnych oraz błonnika niż biały chleb.

Fasola stanowi jedną z podstaw diety mieszkańców niebieskich stref. Popularne rośliny motylkowe to fasola biała, czerwona, czarna, soczewica, ciecierzyca, bób oraz soja. Można ją zaliczyć do kategorii super food. Zawiera 20% białka oraz złożone węglowodany jako źródło energii. Jest to również jeden z najstarszych pokarmów ludzkości. Doskonale nadaje się na zastąpienie mięsa w swojej diecie.

Czosnkowe do których zalicza się cebula, czosnek, por, szczypiorek czy szalotka posiadają bardzo dobre właściwości przeciwnowotworowe. Jest to związane z obecnością organicznych związków siarki z grupy fitoncydów. Zwłaszcza czosnek jest doskonałym źródłem witamin i minerałów; zawiera również dużo selenu potrzebnego w procesach przeciwutleniających w organizmie. (Dodane przez Profesora Zdrowie)

Orzechy są świetną przekąską pomiędzy posiłkami. Zawierają dużo białka, w tym argininę wpływającą na obniżenie ciśnienia krwi. Są również bogatym źródłem kwasów omega-3. Regularne spożywanie orzechów włoskich sprzyja obniżeniu "złego cholesterolu" LDL. W orzechach można znaleźć wiele cennych składników: błonnik, kwas foliowy, witaminę E czy makro- i mikroelementy. Prócz zdrowej przekąski, orzechy mogą posłużyć jako dodatek do musli. Najpopularniejsze orzechy to: włoskie, laskowe, arachidowe, brazylijskie, nerkowca.

oldman Ryby stanowią istotną część diety niebieskich stref, jednak należy pamiętać, że jest to produkt mięsny. Należy w swojej diecie uwzględnić drobne ryby będące na początku łańcucha pokarmowego, gdyż nie gromadziły one w sobie dostatecznej ilości szkodliwych związków chemicznych, takich jak: rtęć, kadm, dioksyny, PCB itp. Równocześnie ważne jest, aby te ryby pochodziły z dużych i otwartych akwenów morskich. Ryby zawierają pełnowartościowe łatwo przyswajalne białko oraz znaczną ilość kwasów omega-3 wpływającą pozytywnie na stan naszego układu krwionośnego, zapobiegając zawałom serca.

Jajko jest świetnym źródłem łatwo przyswajalnego pełnowartościowego białka. Zawiera również lecytynę, która wpływa na sprawną pracę mózgu. Najlepiej jest spożywać je na miękko, gdyż taka obróbka termiczna nie powoduje strat jego zdrowotnych właściwości. Jajko jest również cennym produktem ze względu na zawartość witaminy B12, po za tym zawiera komplet witamin z grupy B oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K. Pomimo zawartości znacznej ilości cholesterolu, jajko wcale nie podwyższa jego poziomu we krwi. Wręcz przeciwnie, spożywanie dużej ilości jajek może powodować zmniejszenie całkowitej ilości cholesterolu w osoczu krwi.

longlive

Mięso, zwłaszcza czerwone, należy ograniczyć w swojej diecie. W niebieskich strefach mięso często spożywa się od święta. Podobnie było w Polsce w dawnych czasach. Zgodnie z piramidą zdrowego żywienia czerwone mięso jest na jej szczycie. Nie należy spożywać go więcej niż 1 kg w ciągu miesiąca. Czerwone mięso, czyli od świń, krów, baranów, kóz oraz dziczyzny najlepiej zastąpić białym mięsem od kur, indyków, przepiórek, jednak w ilości nieprzekraczającej 2 kg na miesiąc. Dobrze jest móc kupić mięso ze sprawdzonego źródła, a najlepiej od osoby hodującej zwierzęta w sposób naturalny, a nie wielkoprzemysłowy. Przygotowywanie mięsa w świecie zachodnim sprzyja powstawaniu nowotworów. W wyniku smażenia powstają związki rakotwórcze tzw. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne; związki te powstają również w dymie służącym do wędzenia mięs czy ryb.

Mleko krowie oraz jego przetwory

Mleko krowie oraz jego przetwory bardzo rzadko pojawiają się w diecie niebieskich stref; jeśli już, jest to mleko kozie. Należy sobie jasno powiedzieć, że mleko to napój dla małych dzieci, a nie dla osób dorosłych. Jest bardzo znacząca różnica pomiędzy niefermentowanymi, a fermentowanymi produktami mlecznymi Niefermentowane produkty mleczne, jak ser biały zawierają kazeinę. Jak wykazały badania Colina Campbella, białko to wykazuje działanie stymulujące rozwój nowotworów i z tego względu nie powinno być obecne w naszej diecie. Wynika to z podnoszenia w organizmie czynnika wzrostu IGF-1.

Przetwory mleczne, jakie należy spożywać to produkty fermentowane, gdyż takie wykazują zdrowotne działanie na człowieka. Zaliczamy do nich jogurt, kefir, maślanka, śmietana oraz sery żółte. Ich dobroczynne działanie na człowieka jest związane z obecnością bakterii fermentacji mlekowej. Powodują one rozkład kazeiny oraz laktozy, niwelując ich szkodliwe działanie.

Cukier - słodycze stanowią podobnie, jak mięso rarytas od czasu do czasu. Słodkości jada się od święta, a herbatę jeśli się już słodzi to z wykorzystaniem miodu. Aby ograniczyć ilość spożywanego cukru, należy ograniczyć jedzenie produktów przetworzonych. Z cukrem jest taki sam problem jak z sodem - stosuje się go dosłownie wszędzie. Jest dodawany nawet do chleba, mięsa, a ostatnio Profesor Zdrowie znalazł go w sałatce jarzynowej. Kolorowe jogurty dla dzieci też go zawierają, jak i niektóre wody mineralne. Mowa jest oczywiście o sacharozie, która jest szczególnie szkodliwa w dużych ilościach dla naszego zdrowia, sprzyjając powstaniu cukrzycy typu 2.

Napoje w niebieskich strefach to woda, herbata w tym herbata zielona, kawa oraz wino w niedużych ilościach. Nie pija się tam napojów gazowanych, energetyków czy izotoników.

Jedz rzeczy pełnowartościowe - są to produkty o dużej gęstości odżywczej, czyli takie które są nie przetworzone; podawane na surowo lub w bardzo małym stopniu poddane obróbce kulinarnej. Potrawy są proste i mało składnikowe. Wykorzystywana jest metoda fermentacji, która ze względu na wykorzystanie bakterii mlekowych, podnosi wartość spożywanych pokarmów oraz zwiększa ich biodostęność. Są to produkty lokalne pochodzące z najbliższej okolicy.

Produkty o bardzo dobrych własnościach zdrowotnych

  • Wszystkie rodzaje fasoli: biała, czarna, czerwona, soczewica, ciecierzyca
  • Wszelkiego rodzaju zielenina: szpinak, endywia, rukola, boćwinka, kapusta włoska, jarmuż, brukselka
  • Bataty czyli słodkie ziemniaki
  • Orzechy: włoskie, laskowe, migdały, nerkowce, brazylijskie, ziemne
  • Ziarniaki zbóż: pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień, owies w postaci chleba na naturalnym zakwasie lub musli
  • Pestki: dyni, słonecznika, lnu, sezamu, pistacje
  • Zdrowe oleje: olej rzepakowy, olej lniany, oliwa z oliwek, olej z orzecha włoskiego
  • Rośliny czosnkowe: cebula, czosnek, szalotka, czosnek niedźwiedzi
  • kurkuma
PS.

Należy wybierać produkty spożywcze z naszej najbliższej okolicy jak sklep warzywny czy najbliższy bazar, a najlepiej bezpośrednio u wytwórcy danego produktu. Produkt powinien do finalnego odbiorcy być dostarczony jak najszybciej, aby mógł jak najdłużej zachować swoją świeżość. Często mieszkańcy niebieskich stref posiadają własne ogródki, w których uprawiają warzywa i owoce.



Do góry strony


Copyright by AS 2014-19