warzywa

Już od zarania dziejów rośliny stanowiły niezbędny element życia człowieka. Początkowo ludzie korzystali z flory dziko rosnącej w otoczeniu, jednak wraz z rozwojem cywilizacji rozpoczął się proces ich udomawiania. Pierwszymi uprawianymi przez człowieka roślinami były: jęczmień, pszenica i figi (około 10-11 tysięcy lat temu na Bliskim Wschodzie). Jednym z pierwszych warzyw, o którym wspominają już starożytne księgi, był czosnek, uprawiany w Azji od około 6 tysiecy lat. Innym wcześnie udomowionym warzywem z basenu Morza Śródziemnego jest kapusta. W obecnych czasach, gdy tak wiele osób lekceważy swój sposób żywienia i traktuje żołądek jak śmietnik, do którego można bezkarnie wrzucać co dusza zapragnie, specjaliści biją na alarm, wspominając o konieczności powrotu do naturalnego, świeżego pokarmu jaki spożywali nasi przodkowie.

Warzywa zawierają różnego rodzaju związki chemiczne mające pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Najbardziej znane z nich to beta-karoten - (w dużej ilości występuje w marchwi, szpinaku i brokułach), likopen (obecny w pomidorach, papryce i innych warzywach o ciemnoczerwonej barwie), luteina (w warzywach liściastych: szpinak i kapusta włoska),izotiocyjaniany znajdujące się w warzywach kapustowatych - w tym sulforafan (obecny w brokule), organiczne związki siarki (w czosnku i cebuli), witamina C (bardzo duże ilości w kiszonej kapuście), czy kwas foliowy oraz chlorofil obecny w warzywach lisciastych o ciemnozielonej barwie. Błonnik zawarty w warzywach pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu jelita grubego, zapobiegając gromadzeniu niestrawionych resztek i toksycznych substancji powstających w trakcie trawienia pokarmów. Ponadto zapobiega rozwijaniu się nowotworu jelita grubego, który jest coraz częstszą przyczyną śmierci w naszej zachodniej cywilizacji. Błonnik zapobiega także nadmiernemu wchłanianiu się tłuszczy z układu pokarmowego.



Do góry strony


Copyright by AS 2014-19