mobi facebook

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Są one bardzo ważnym elementem codziennej diety niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Niestety dieta zachodnia często nie zawiera ich w odpowiednio dużej ilości lub, jeśli występują w odpowiedniej dawce, nie zachowana jest odpowiednia proporcja pomiędzy kwasami omega-3 a omega-6, co niestety odbija się niekorzystnie na naszym zdrowiu.

oliwa

Kwasy tłuszczowe są składnikami tłuszczów, które obok białek oraz węglowodanów stanowią podstawowe składniki pożywienia. Powinny one wynosić koło 10% naszej codziennej diety (podobnie jak białko.). Kwasy tłuszczowe dzielą się na nasycone oraz nienasycone, które występują w roślinach oraz w rybach i dzielą się one na trzy grupy: omega-3, omega-6, omega-9. Wyjątkami jeśli chodzi o rośliny z dużą zawartością kwasów nasyconych są olej kokosowy oraz palmowy. Spośród nich kwasy omega-3 oraz omega-6 nie są wytwarzane przez organizm człowieka i muszą do niego zostać dostarczone z dietą. Kwasy omega-9 komórka jest w stanie wytworzyć z kwasów nasyconych, dlatego nie są niezbędne w naszej diecie, jednak warto aby ich odpowiednia ilość w niej występowała. Stanowią one przede wszystkim budulec błon komórkowych; służą też do wytwarzania pewnych hormonów jak prostoglandyny, prostacykliny, tromboksany czy leukotrieny.

Stan wiedzy na dziś wskazuje, ze nie tylko większa ilość spożycia tłuszczów nienasyconych nad nasyconymi ma wpływ na nasze zdrowie, ale w obrębie tłuszczów nienasyconych odpowiednia proporcja ilościowa kwasów omega-3 do omega-6, która powinna wynosić 4:1. Niestety problem polega na tym, że w cywilizacji zachodniej ta proporcja jest zachwiana w sposób drastyczny. W naszej diecie występuje duża ilość kwasów omega-6, a bardzo mała kwasów omega-3. Jeśli chodzi o proporcję jednych kwasów do drugich najlepszym pod tym względem jest olej rzepakowy. Dobrym uzupełnieniem braków kwasów omega-3 w naszej diecie jest olej lniany. Jest to jedyny olej, który zawiera więcej kwasów omega-3 niż omega-6. Z olejów roślinnych najlepszym olejem do smażenia z kolei jest oliwa z oliwek, ponieważ zawiera w przeważającej ilości kwas oleinowy, który zawiera w swojej budowie tylko jedno nienasycone wiązanie pomiędzy atomami węgla, a w znacznie mniejszej ilości kwasy omega-3 czy omega-6, które zawierają ich znacznie więcej w cząsteczce kwasu. Powoduje to znacznie mniejszą podatność tego kwasu na utlenienie w czasie smażenia.

P.S.

Innym problemem jest występowanie powszechnie tzw. kwasów tłuszczowych trans, których spożywanie na dłuższą metę jest bardzo szkodliwe. Występują one głównie w margarynach twardych oraz kubkowych, a ich spożycie jest utrzymywane przez durne reklamy margaryn. Dla naszego zdrowia najlepszym rozwiązaniem byłaby ich całkowita eliminacja z naszego zdrowia.