mobi facebook

Działanie przeciwdepresyjne kwasów omega-3

Niektóre badania naukowe sugerują możliwość występowania depresji ze względu na brak w diecie odpowiedniej ilości kwasów omega-3, a konkretnie kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Jego deficyt może wiązać się z zaburzeniem płynności błon komórkowych w neuronach, a to powoduje nieprawidłowe przekaźnictwo neurotransmiterów takich jak serotonina czy dopamina, co wywołuje zaburzenia w nastroju i prowadzi do depresji. Zmiana płynności błony komórkowej neuronów wpływa na nieprawidłową strukturę enzymów błonowych, kanałów jonowych oraz receptorów. Niektóre badania naukowe sugerują, że obecność kwasów tłuszczowych omega-3 wpływa korzystnie na zwiększenie stężenia serotoniny w mózgu. Małe stężenie tego neurotransmitera jest u osób, które mają depresję, schizofrenię, lub są uzależnione od alkoholu.

Istnieją też doniesienia naukowe potwierdzające poprawę w zaburzeniach autystycznych oraz zmniejszenia pobudliwości ruchowej (ADHD) w wyniku spożywania większej ilości kwasów omega-3. W stosunku do ADHD stosowanie kwasu alfa-linolenowego (ALA) oraz także kwasów z serii omega-6 spowodowało zmniejszenie objawów chorobowych o około 25%.