Przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego przez grejpfruta

grejfrut wodka

Spożywanie grejpfruta powoduje obniżenie poziomu „cholesterolu” całkowitego (lipoprotein) oraz lipoprotein LDL (lipoproteiny o niskiej gęstości) u osób mających podwyższony poziom „cholesterolu”. Duży poziom lipoprotein może przyczynić się do zwiększenia ryzyka zawału serca, gdyż utlenione jego cząsteczki „osadzają się” na ścianach naczyń krwionośnych, zmniejszając średnice tętnic, co powoduje ryzyko zawału serca lub mózgu. U osób mających normalny poziom cholesterolu nie następuje obniżenie jego poziomu. Spożywanie grejpfrutów czerwonych dodatkowo obniża zawartość trójglicerydów we krwi. Jedząc je, lub pijąc sok wciskany z owocu, można całkowicie zredukować poziom lipoprotein oraz trójglicerydów do stanu normalnego. Jest to efekt działania flawonoidów hesperydyny oraz naringeniny. Na obniżenie stężenia lipoprotein mają wpływ pektyny zawarte w owocu.

Grejpfrut zawiera dużo witaminy C. 200 gram jego miąższu pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Jeśli chodzi o zapobieganie miażdżycy, to nie do końca jest to problem w zbyt wysokim stężeniu lipoprotein w krwi, ale brak odpowiedniej ilości przeciwutleniaczy w diecie, które mogłyby chronić błony lipoprotein przed utlenieniem. Gdy z pokarmem jest dostarczana do krwi duża ilość przeciwutleniaczy, takich jak witamina C, E oraz flawonoidy, to posiadając nawet podwyższoną ilość „cholesterolu” we krwi, nie powoduje u takich osób miażdżycy, która doprowadza w konsekwencji do zawału serca.

Flawonoidy obecne w grejpfrucie z grupy flawanonów powodują zmniejszenie ciśnienia krwi skurczowego oraz rozkurczowego. Wpływ na obniżenie ciśnienia krwi mają też suplementy diety zawierające tylko samą naringeninę oraz hesperydynę.