mobi facebook

Wpływ jabłka na zdrowie człowieka

Jest to jeden z najpopularniejszych owoców w naszym kraju. Polska w jego produkcji jest europejską potęgą. Zawiera w swoim składzie różnorodne związki fenolowe oraz polifenolowe. Jest bogatym źródłem błonnika oraz pektyn. Jego spożywanie pomaga chronić przed takimi chorobami jak: nowotwory, choroby układu naczyniowego czy cukrzyca. Wpływa pozytywnie na nasz metabolizm oraz działa przeciwutleniająco i przeciwzapalnie.

Wartość odżywcza i skład chemiczny jabłka

grejpfrut

Jabłko z witamin rozpuszczalnych w wodzie zawiera witaminy: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, B9 (kwas foliowy) oraz C. Z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach - A, E oraz K.

Z makro- oraz mikroelementów jabłko zawiera fosfor, potas, mało sodu, magnez, wapń, żelazo, cynk, mangan oraz niewielką ilość miedzi i fluoru. Jabłko nie jest najlepszym źródłem witamin oraz minerałów.

Fitozwiązki obecne w jabłku to przede wszystkim związki polifenolowe (w skórce z rodzaju antocyjanów), z grupy flawanoli, katechiny oraz ich polimery procyjanidyny; ma ono też dużo kwercetyny z grupy flawonoli. Z kwasów fenolowych jabłko zawiera kwas galusowy oraz kwas chlorogenowy. Z karotenoidów posiada niewielkie ilości beta-karotenu, a w skórce obecna jest luteina oraz zeaksantyna. Ze związków terpenowych jabłko ma kwas ursolowy.

Jabłko w swym składzie zawiera przede wszystkim wodę; jest jej 85%. Posiada też dużo cukrów prostych w postaci fruktozy - około 10%. Błonnika i pektyn ma około 3,5%. Pektyny w jabłku obficie występują w warstwie pod skórką. Zawiera mało białka oraz tłuszczy; jest też pozbawione cholesterolu. Jabłko ma też znaczną ilość 4-12% kwasów organicznych, takich jak kwas jabłkowy, winowy, cytrynowy. Obecna jest też niewielka ilość choliny oraz inozytolu.

Wartość energetyczna 100 g świeżych owoców jabłek wynosi 50 kcal.

Pozytywny wpływ jabłka na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
wpływ na metabolizm
działanie przeciwzapalne
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Jabłka można spożywać w postaci surowej lub jako sok. Dziennie należy zjadać 2 jabłka, lub pić 250 ml soku jabłkowego. Sok może być wciśnięty w sokowirówce lub kupiony w sklepie. W celach dbania o swoje zdrowie lepiej jest spożywać surowe jabłka niż pić powstały z nich sok, gdyż sok zawiera mniej związków fenolowych niż jabłko oraz nie zawiera pektyn i błonnika.

Ze względu na walory zdrowotne najlepiej jest spożywać owoce jabłoni o skórce żółto-czerwonej. Odmianą letnią takich jabłek jest piros, natomiast odmianami jesiennymi są: gala oraz champion.

Ze względu na walory zdrowotne najlepiej jest spożywać owoce jabłoni o skórce żółto-czerwonej. Odmianą letnią takich jabłek jest piros, natomiast odmianami jesiennymi są: gala oraz champion.

Działanie niepożądane

Na terenach północnej Europy mogą zdarzać się alergie na białka obecne w jabłkach.

Informacje ogólne

grejpfrut

Jabłoń domowa (Malus domestica  Borkh.) jest gatunkiem należącym do rodzaju jabłoń z rodziny różowatych. Gatunek ten pochodzi z terenów centralnej Azji, gdzie protoplasta jabłoni w stanie dzikim rośnie po dziś dzień. Jest jednym z najstarszych owoców towarzyszących człowiekowi. Jabłoń to drzewo o wysokości od 3 do 12 metrów. Występuje w ponad 7 tysiącach odmian. Częścią jadalną rośliny jest jej owoc. Jabłko ma kształt okrągły o średnicy od 5 do 10 cm. Pokryty jest on cienką skórką o kolorze od zielonego, poprzez żółty, pomarańczowy, jasnoczerwony do ciemnoczerwonego. Często owoc nie ma jednego koloru, ale posiada na swojej powierzchni obszary o różnym zabarwieniu. Miąższ jabłka ma kolor białawy lub biało-żółtawy; w jego środku znajduje się gniazdo nasienne, które zostaje po zjedzeniu jabłka jako ogryzek. Z terenów Azji jabłko zawędrowało do Europy, a po odkryciu obu Ameryk - na tereny Nowego Świata. Jabłka są wykorzystywane w przemyśle spożywczym do wyrobu soku jabłkowego; całe - do produkcji dżemów oraz konfitur. Szeroko są stosowane do wyrobów piekarniczych oraz cukierniczych. Z cienko pokrojonych jabłek da się robić „chipsy” o różnych smakach. Wytwarza się też aromaty jabłkowe, jako dodatki do ciast oraz słodyczy. Największymi producentami jabłek są Chiny, Stany Zjednoczone, Turcja oraz Włochy. Polska w 2010 roku zajmowała w produkcji jabłek 5 miejsce. Jabłonie uprawiane są w ponad 40 krajach.

Literatura

1. Boyer J., R. Liu. 2004 Apple phytochemicals and their health benefits. Nutrition Journal.
2. Cancer Chemopreventive Potential of Apples, Apple Juice, and Apple Components
3. Cancer Chemopreventive Potential_ Planta Med
4. Jensen E., Buch-Andersen T., Ravn-Charen G., Dragsted L. 2009 Mini-review:The effects of apples on plasma cholesterol levels and cardiovascular risk - a review of the evidence. Journal of Horticultural Science & Biotechnology ISAFRUIT Special Issue 34-41
5. Roupas P., Noakes M. 2010 Apples, Their Antioxidants and Benefits to Human Health

Źródła internetowe

1. en.wikipedia.org
2. http://www.nutrition-and-you.com/apple-fruit.html
3. http://witamina.org/historia.html
4. http://www.kingsandapples.com/kings_apples_sites/3?locale=pl
5. http://fitness.sport.pl/fitness/1,111350,9843987,Jedz_jablka__spalaj_tluszcz__.html

Zdjęcia

1. http://dailyfitnessmagz.com/wp-content/uploads/2011/01/apple.jpg
2. http://hintonsorchard.com/wp-content/uploads/2012/09/apples.jpg