mobi facebook

Oddziaływanie kakao na zdrowie człowieka

Kakao jest bogatym źródłem flawonoidów z grupy katechin, a przede wszystkim - bardzo bogatym źródłem minerałów. Związki występujące w kakao wspomagają w walce z nowotworami, chorobami układu krążenia, przeciwdziałaniu cukrzycy, pomagają w zwalczaniu próchnicy oraz eliminują objawy syndromu chronicznego zmęczenia. Ziarna te wykazują też działanie przeciwzapalne oraz przeciwutleniające.

Wartość odżywcza i skład chemiczny kakao

kakao

Kakao zawiera witaminy z grupy B: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, z pozostałych – E oraz A (niewielkie ilości). Kakao jest też jednym z najlepszych źródeł witaminy C.

Kakao to jedno z najbogatszych na świecie źródeł makro– oraz mikroelementów, takich jak: potas, magnez, żelazo, cynk, mangan, chrom, miedź, selen. Wszystkie potrzebne kofaktory enzymatyczne są obecne w ziarnach kakaowca. Z makroelementów zawiera też fosfor, wapń i mało sodu.

Główne fitozwiązki występujące w kakao to związki z grupy flawonoidów. Są one identyczne z obecnymi w zielonej herbacie katechinami (szczególnie epigalokatechiny oraz związki będące polimerami katechi; mogą one stanowić od 12% do 48% suchej masy ziaren kakaowych). Różnica jednak polega na tym, że jest ich więcej niż w zielonej herbacie. Alkaloidami obecnymi w kakao jest kofeina oraz teobreina.

Proszek kakaowy w swoim składzie zawiera dużo cukrów prostych - około 33% jego masy. Następnym, bo stanowiącym około 25% składnikiem proszku kakaowego, jest błonnik. Białko to około 20% jego masy, tłuszcz - około 12%.

Zawiera również tryptofan, który jest wykorzystywany przez mózg do wytwarzania neuroprzekaźnika (zwanego serotoniną), który zapewnia spokój i daje uczucie szczęścia. Kakao zawiera też anandamid, który jest hormonem z grupy endorfin.

Wartość kaloryczna 100 g sproszkowanego kakao wynosi 230 kcal.

Pozytywny wpływ kakao na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
właściwości przeciwzapalne
przeciwdziałanie próchnicy
przeciwdziałanie syndromowi chronicznego zmęczenia
poprawa samopoczucia
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Kakao można spożywać w postaci napoju, czekolady, polew przygotowanych z proszku kakaowego lub jako ziarna kakaowca. Najlepiej 2-3 płaskie łyżeczki rozpuścić w 200 ml gorącej wody (nie mleka). Dziennie spożywać 2 szklanki tego napoju. Kupując kakao, wybierajmy to ciemniejsze. Barwa taka wskazuje bowiem na większą zawartość związków fenolowych, które wpływają korzystnie na nasze zdrowie.

Działanie niepożądane

Spożywanie dużej ilości gorzkiej czekolady może przyczynić się do przyrostu masy ciała. Jest to spowodowane obecnością sacharozy. Spożywanie cukrów prostych sprzyja występowaniu nadwagi oraz cukrzycy. Czekolady mleczne zawierają znacznie mniej kakao, niż czekolada gorzka, ale tyle samo, a czasami nawet więcej, cukrów prostych niż czekolada gorzka. Nawet gorzka czekolada może w jednej trzeciej składać się z cukrów prostych, które należy eliminować z naszej diety.

Kakao najlepiej spożywać w postaci proszka kakaowego, który następnie rozpuszcza się w wodzie.

Czekoladą nie należy też karmić naszych domowych pupili (pies, kot, królik). Zawarta w kakao teobreina jest dla nich szkodliwa. Dla średniej wielkości psa zjedzenie 2 tabliczek czekolady może okazać się śmiertelne.

Informacje ogólne

ziarno kakaowca

Kakao, z którego powstaje czekolada, to sproszkowane ziarno kakaowca właściwego (Theobroma cacao L.), rośliny należącej do rodzaju kakaowiec oraz rodziny ślazowatych. Jest gatunkiem pochodzącym z Ameryki Południowej. Są to niewysokie drzewa dorastające do 5-8 metrów wysokości rosnące w niższej warstwie drzewostanów lasów Ameryki Środkowej i Południowej. Liście mają kształt jajowaty o długości około 30 cm. Owoc kakaowca to owalne, podłużne, żółte jagody o długości około 20-30 cm oraz masie około pół kilograma. Zawierają one 30-60 nasion w białej pulpie, która je otacza. Kakaowiec był uprawiany przez Majów na półwyspie Jukatan w Meksyku, co najmniej ok. 3 tys. lat temu. Majowie, a przede wszystkim Aztekowie, przywiązywali wielką wagę do owoców zbieranych z tych drzew, które służyły jako pieniądz. Gdy więc w kwietniu 1519 roku do wybrzeży dzisiejszego Meksyku przybył konkwistador Hernan Cortes, ówczesny władca aztecki Montezuma II był przekonany, że zjawił się sam bóg i przyjął go godnie, oferując mu złoto, plantację, a także czekoladę w pucharze z inkrustowanego złota. Owoc kakaowca z terenów nowego świata został przywieziony do Hiszpanii, a stamtąd dotarł do innych krajów zachodniej Europy.

Z ziarna kakaowca otrzymuje się proszek kakaowy oraz masło kakaowe. Proszek kakaowy stosowany jest jako składnik wielu wyrobów cukierniczych: tabliczek czekolady, napojów, polew, mas czekoladowych, wiórków czekoladowych, cukierków itp. Masło kakaowe natomiast jest wykorzystywane jako surowiec farmaceutyczny w recepturze aptecznej, głównie przy wytwarzaniu stałych (czopki, globulki dopochwowe,), a także półstałych postaci leku (maści, kremy). Największymi producentami ziaren kakaowca są: Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghana, Indonezja, Nigeria. Należy mieć też świadomość, że często przy zbieraniu owoców kakaowca są wykorzystywane nieletnie dzieci, które ciężko pracują, zamiast się uczyć.

Literatura

1. Beliveau R., Gingers D. Dieta w walce z rakiem,. Delta,
2. Favacho H., Oliveira B., Santos K., Medeiros B., Sousa P., Perazzo F., Carvalho J., 2011. Anti-infl ammatory and antinociceptive activities of Euterpe oleracea oil,. Revista Brasileira de Farmacognosia Brazilian Journal of Pharmacognosy; 21(1): 105-114.
3. Corti R., A. Flammer, N., Lüscher T., 2009. Cocoa and Cardiovascular Health,. American Heart Association; 119:1433-1441
4. Ferrazzano G., Amato I., Ingenito A., De Natale A., A. Pollio., 2009. Anti-cariogenic effects of polyphenols from plant stimulant beverages (cocoa, coffee, tea),. Fitoterapia 80:255-262
5. Fraga C., 2005. Cocoa, diabetes, and hypertension: should we eat more chocolate,. Am J Clin Nutr 81:541 L. Fernández-Murga, J. Tarín, M. García-Perez, A. Canoa., 2011. The impact of chocolate on cardiovascular health,. Maturitas 69:312- 321
6. Ruzaidi, A., Maleyki A., Amin, I., Nawalyah, A. G., Muhajir, H., Pauliena, M. B. S. M. J., Muskinah, M. S. 2008. Hypoglycaemic properties of Malaysian cocoa (Theobroma cacao) polyphenols-rich extract. International Food Research Journal 15(3): 305-312.
7. Sathyapalan T., Beckett S., Rigby A., Mellor D., Atkin S., 2010. High cocoa polyphenol rich chocolate may reduce the burden of the symptoms in chronic fatigue syndrome,. Sathyapalan et al. Nutrition Journal 9:55
8. Wolfe D., 2008. Superfood: The Food and Medicine of the Future,. North Atlantic Books.
9. Yamagishi M., Natsume M., Nagaki A., Adachi T., Osakabe N., Takizawa T., Kumon H., Osawa T., 2000
10. Antimutagenic Activity of Cacao: Inhibitory Effect of Cacao Liquor Polyphenols on the Mutagenic Action of Heterocyclic Amines J. Agric,. Food Chem. 48: 5074-5078

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. http://www.acai.pl/link1.html
3. http://www.oprah.com/health/The-Truth-About-Oprah-Dr-Oz-Acai-Resveratrol-and-Colon-Cleans
4. http://www.ab-solutely-fit.com/acai-berry-information.html
5. http://www.streetdirectory.com/etoday/acai-berry-diet-and-diabetes-ujul.html

Zdjęcia

1. http://www.shoppersbase.com/3826/the-acai-berry-natures-superfood/
2. http://www.inversionytrading.es/assets/images/content/commodities/COCOA_.jpg
3. http://www.bienmanger.com/2F7993_Mix_For_Drink_Cocoa_Powder.html
4. http://www.organicfacts.net/wp-content/uploads/2013/05/Cocoa.jpg