mobi facebook

Zdrowotne działanie maliny

Malina jest królową polskich owoców leśnych. W ich produkcji wyprzedza nas tylko Rosja. Swoje walory zdrowotne zawdzięcza obecności polifenoli zwanych antocyjanami. Dzięki swoim właściwościom przeciwutleniającym pomaga w walce z nowotworami, chorobami układu krążenia, cukrzycą oraz stanami zapalnymi. Wspomaga także funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego.

Wartość odżywcza i skład chemiczny maliny

malina

Malina jest bogata w witaminę C, z pozostałych zawiera: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, B9 (kwas foliowy), A, E oraz K.

Z makro- oraz mikroelementów owoc maliny jest bogaty w mangan, z pozostałych natomiast zawiera następujące pierwiastki: potas, sód, wapń oraz magnez, żelazo, cynk, mangan, miedź. Malina, jeśli chodzi o zawartość witamin i minerałów, nie jest ich najlepszym źródłem.

Maliny są bogate w flawonoidy z grupy antocyjanów nadających owocom ich czerwony, purpurowy oraz czarny kolor, takie jak: cyjanidyna, czy pelargonidyna. Z flawonoidów z grupy flawonoli posiada kwercetynę, a z flawanoli - katechiny. Z kwasów fenolowych malina obfituje w kwas elagowy (jest to jego najbogatsze źródło) oraz salicylowy. Ze związków karotenoidowych owoc maliny zawiera beta-karoten, zeaksantynę oraz luteinę. Zeaksantyna oraz luteina nadają kolor odmianom żółtym, które nie zawierają antocyjanów, przez które są maskowane.

Malina zawiera 6-8% cukrów prostych, głównie fruktozę, 2% błonnika. Owoc jest też bogaty w wodę, natomiast ubogi w białka oraz tłuszcze.

Oprócz owoców malin, używa się też w celach medycznych ich liści. Wykorzystuje się je ze względu na obecność związków polifenolowych zwanych garbnikami, gdyż wykazują one działanie ściągające oraz antyseptyczne. Obecne są też proantocyjanidyny, które są polimerami katechin.

Wartość energetyczna 100 g świeżych owoców malin wynosi 52 kcal.

Pozytywny wpływ maliny na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
działanie przeciwzapalne
wpływ na funkcjonowanie mózgu
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Owoce maliny można spożywać na surowo lub pić świeżo wyciśnięty z nich sok. Malina jest rośliną sezonową; jej owoce są dostępne od lipca do sierpnia. W okresie dostępności można zebrać ich zapas, a następnie zamrozić na okres jesienno-zimowy. Dziennie spożycie owoców maliny powinno wynosić około 150 gram lub 200 ml soku. Oczywiście picie dużej ilości nalewek malinowych nie jest wskazane dla naszego zdrowia.

Działanie niepożądane

Przy spożywaniu dużej ilości jagód malin ostrożność powinny zachować osoby mające obniżoną krzepliwość krwi. Owoc ten podobnie jak polopiryna zmniejsza krzepliwość krwi oraz agregacje płytek krwi i czerwonych krwinek.

Informacje ogólne

malina

Malina to grupa gatunków roślin wieloletnich z rodzaju jeżyna (Rubus) oraz rodziny różowatych. Jest ona rośliną strefy klimatu umiarkowanego, rośnie w stanie dzikim w lasach mieszanych lub w formie sztucznych upraw na plantacjach. Na terenie Polski oraz większości Europy w stanie dzikim rośnie malina właściwa - krzew dorastający do 2,5 metra wysokości. Ma ona białe kwiaty z dużą ilością słupków wystających ponad płatki korony. Malina posiada niewielki (o średnicy 1 centymetra) wydłużony owoc, składający się z pestkowców zebranych w tak zwany owoc zbiorowy zwany maliną. Owoc jej w zależności od odmiany ma kolor od białawego, poprzez żółty, czerwony, purpurowy do czarnego. Najbardziej rozpowszechnione na świecie są odmiany posiadające czerwone oraz purpurowe owoce. Istnieją też odmiany o czarnym kolorze wywołanym bardzo dużą zawartością antocyjanów zwane czarnymi malinami. W porze dojrzewania lekko oddziela się od stożkowatego dna kwiatowego (w przeciwieństwie do jeżyny). Maliny służą przede wszystkim do produkcji soków oraz syropów. Całe owoce można też zastosować do wyrobu konfitur oraz marmolad, wypieku ciast oraz ciastek. Służą też do produkcji lodów, musów oraz jogurtów. Można z niej produkować nalewki alkoholowe lub spożywać w stanie surowym np. ze śmietaną. Największymi producentami malin na świecie jest Rosja, Polska, Serbia oraz Stany Zjednoczone. W Polsce jest to często roślina działkowa oraz ogródkowa.

Literatura

1. Cheplick S., Kwon Y., Bhowmnik P., Shetty K. 2007. Clonal variation in raspberry fruits phenolic and relevance for diabetes and hypertension managment. Journal of Food Biochemistry 31:656-679.
2. Landete J. Ellagitannins, ellagic acid and their derived metabolites: A review about source, metabolism, functions and health. Food Research International 44:1150-1160
3. Rao A., Snyder D. 2010. Raspberries and human health: A review.J. Agric. Food Chem. 58:3871-3883.
4. Snyder d. 2010. Raspberries and Human Health: A Clinical Perspective on the Bioavailability and Bioactivity of Red Raspberry Antioxidants. Department of Nutritional Sciences University of Toronto.
5. Executive Summary. www.red-raspberry.org

Źródła internetowe

1. en.wikipedia.org
2. http://www.nutrition-and-you.com/raspberry.html
3. http://fitforlife.pl/index.php?id=40&id_pod=75&id_artykul=1847
4. http://www.oracvalues.com/raspberries-raw

Zdjęcia

1. http://healthybodydaily.com/wp-content/uploads/2012/03/droz_rasberry_ketone.jpg
2. http://getbetterhealth.com/you-know-you-have-diabetes-when/2009.09.26
3. http://4.bp.blogspot.com/-1vtAt_jepYo/TnEWdxaxADI/AAAAAAAABfs/5TMQqkOs9VI/s1600/raspberries.jpg
4. http://livingprettynaturally.com/wp-content/uploads/2013/07/raspberry1.jpeg