mobi facebook

Pomarańcza i jej znaczenie dla zdrowia

Pomarańcza to najpopularniejszy z cytrusów. Jest bardzo dobrym źródłem witaminy C. Z tego też względu jej owoce były zabierane przez marynarzy na statki; chroniły także załogę przed szkorbutem. Z fitozwiązków owoc ten obfituje we flawonoidy oraz terpeny, nadające mu właściwości zdrowotne pomagające w walce z takimi chorobami jak: nowotwory, choroby układu krążenia, czy cukrzyca. Stymulują działanie układu odpornościowego oraz przyśpieszają metabolizm, co może być wykorzystane w trakcie procesu odchudzania.

Wartość odżywcza i skład chemiczny pomarańczy

pomarańcza

Pomarańcza jest bardzo bogatym źródłem witaminy C; z pozostałych zawiera: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, B9 (kwas foliowy). Występuje ponadto witamina A, E oraz K.

Ze związków mineralnych w pomarańczy obecne są: fosfor, magnez, wapń, potas, mało sodu, a także żelazo, cynk, mangan, miedź. Nie jest to najlepsza roślina jeśli chodzi o składniki mineralne oraz witaminy.

Z fitozwiązków pomarańcza zawiera karotenoidy, w skład których wchodzą beta-karoten, zeaksantyna oraz luteina. Jest ona także bogatym źródłem związków monoterpenowych, takich jak limonen, mircen, gerantiol oraz cytral nadających jej charakterystyczny zapach. Posiada też pewne ilości związków polifenolowych - flawonoidów z grupy flawononów, w szczególności hesperydynę, diosmetynę.

Pomarańcza zawiera dość sporo cukrów prostych około 10%. Jest też bogatym źródłem błonnika oraz pektyn znajdujących się w białym albedo. Zawiera ich około 6%. Pomarańcza w około 90% składa się z wody. Owoc pomarańczy w swym składzie posiada mało białka oraz tłuszczy. Ma on też niewielką ilość choliny.

Wartość kaloryczna 100 g świeżych pomarańczy wynosi około 45 kcal.

Pozytywny wpływ pomarańczy na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
wpływ na metabolizm
stymulacja układu odpornościowego

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Pomarańcze można spożywać w postaci całego owocu lub jego soku. W celach zdrowotnych zaleca się jedną szklankę (250 ml) soku dziennie. Sok z pomarańczy uzyskuje się poprzez wyciskanie owoców w sokowirówce lub ze sklepu. Zamiast wypijania szklanki soku, można dziennie konsumować 1-2 pomarańcze. Jest to o tyle lepsze, że spożywa się błonnik oraz pektyny zawarte w owocu. Najlepszą odmianą do spożywania jest bezpestkowa, soczysta navelina. Popularne stają się też czerwone odmiany pomarańczy jak czerwone odmiany grejpfruta.

Działanie niepożądane

Limonen u niektórych ludzi może powodować podrażnienia skóry oraz błon śluzowych, co doprowadza do odczynu alergicznego na skórze. Inhalacja oraz spożywanie dużej ilości limonenu skutkuje uszkodzeniem nerek oraz wątroby.

Informacje ogólne

pomarańcze

Pomarańcza (Citrus L.) nazwa, jaką określa się niektóre gatunki roślin należących do rodzaju cytrus z rodziny rutowatych. Jest to nazwa tylko zwyczajowa; nie stanowi ona odrębnej jednostki taksonomicznej. Gatunki pomarańczy pochodzą z Chin i wschodniej Azji. Pomarańcza jest drzewem o wysokości około 10 - 12 metrów rosnącym w klimacie tropikalnym i subtropikalnym. Częścią jadalną rośliny jest owoc - owalna mięsista jagoda o różnej wielkości. Posiadaj w miarę grubą skórkę koloru pomarańczowego oraz soczysty miąższ barwy pomarańczowej oraz czerwonej. W smaku - słodko-kwaśny lub słodki. Z terenów Azji w XV wieku kupcy portugalscy oraz włoscy sprowadzili drzewo pomarańczy na tereny basenu Morza Śródziemnego, skąd następnie zawędrowały na obszar dzisiejszego Meksyku oraz Brazylii. Pomarańcza oraz jej sok ma szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym. Służy między innymi do wyrobu soków, marmolad, wyrobów piekarniczych oraz cukierniczych; stanowi też dodatek do wszelakiego rodzaju produktów spożywczych. Oczywiście konsumuje się też świeże owoce. Olejek pomarańczowy jest stosowany do wyrobu aromatów piekarniczych, perfum oraz w aromaterapii. Skórkę pomarańczową zaś wykorzystuje się do wyrobu produktów piekarniczych oraz cukierniczych. Największymi światowymi producentami pomarańczy są: Brazylia, Stany Zjednoczone, Indie oraz Chiny. Pomarańcza jest najbardziej rozpowszechnionym drzewem owocowym świata; uprawiana jest w ponad 100 krajach.

Literatura

1. Amarowicz R. 2009 Pomarańcze jako źródło fitoskładników. Agro Przemysł 3:38-39
2. Benavente-Garci´a O., Castillo J. , Marin F., Ortun~o A., Del Ri´o J. 1997 Uses and Properties of Citrus Flavonoids. J. Agric. Food Chem., Vol. 45, No. 12, 4505-4010
3. Cesara T., Aptekmannb N., Araujoa M., Vinagreb C., Maranhaob R. 2010 Orange juice decreases low-density lipoprotein cholesterol in hypercholesterolemic subjects and improves lipid transfer to high-density lipoprotein in normal and hypercholesterolemic subjects. Nutrition Research. 30:689-694
4. Kurowska E., Spence J., Jordan J., Wetmore S., Freeman D., Piché L., Serratore P. 2000 HDL-cholesterol-raising effect of orange juice in subjects with hypercholesterolemia. Am J Clin Nutr 72:1095-1100
5. Trytek M., Paduch R., Fiedurek J., Kandefer-Szerszen M. 2007 Monoterpeny - stare związki, nowe zastosowania i biotechnologiczne metody ich otrzymywania. Biotechnologia. 1 (76) 135-155

Źródła internetowe

1. en.wikipedia.org
2. pl.wikipedia.org
3. http://www.nutrition-and-you.com/orange-fruit.html
4. http://www.nowotwor.zdrowe.com.pl/nowotwor-pokarmy.html
5. http://tvnplayer.pl/programy-online/wiem-co-jem-odcinki,122/odcinek-15,pomarancze,S01E15,2080.html
6. http://healthyeating.sfgate.com/can-people-type-2-diabetes-eat-oranges-1584.html

Zdjęcia

1. http://images-et-photos.com/files/Orange.jpg
2. http://images-et-photos.com/files/des-oranges.jpg