mobi facebook

Zdrowotne działanie truskawki

Truskawka to najpopularniejszy gatunek zaliczany do tzw. "jagód" Jest bogata w witaminę C oraz polifenole z grupy antocyjanów. Jej właściwości przeciwutleniające wspomagają nas w walce z takimi chorobami jak nowotwory, choroby serca i cukrzyca. Owoce truskawki wpływają pozytywnie na nasz metabolizm.

Wartość odżywcza i skład chemiczny truskawki

truskawka

Truskawka jest bogata w witaminę C. Z pozostałych witamin zawiera B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, B9 (kwas foliowy). A, E oraz K.

Ze związków mineralnych truskawka jest bogata w mangan. Ponadto zawiera fosfor, potas, sód, magnez, wapń, żelazo, cynk, miedź oraz niewielką ilość selenu. Truskawka nie jest najlepszym źródłem witamin oraz minerałów.

Z fitozwiązków truskawka zawiera przede wszystkim związki fenolowe. Występują w niej kwasy fenolowe; najbardziej znany to kwas elagowy. Z flawonoidów posiada ona antocyjany (głównym antocyjanem w truskawce jest pelargonidyna, mniej liczna jest cyjanidyna), które nadają owocowi jego czerwoną barwę, katechiny zaliczane do flawanoli oraz kwercetynę i kemferol z grupy flawonoli. Z karotenoidów są obecne beta-karoten, zeaksantyna oraz luteina.

Truskawka zawiera w swym składzie 7-8% cukrów, głównie jest to fruktoza, mało białka oraz mało tłuszczów. Nie posiada też cholesterolu. Ma natomiast błonnik w ilości 2-3%. Miąższ owocu jest też bogaty w wodę. Z kwasów organicznych zawiera takie związki jak kwas jabłkowy oraz kwas cytrynowy. Są w niej obecne też estry oraz aldehydy nadające jej charakterystyczny zapach.

Wartość kaloryczna 100 g owoców truskawki wynosi 32 kcal.

Pozytywny wpływ truskawki na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
wpływ na metabolizm
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Truskawkę spożywa się w postaci surowej. Soku z tego owocu się nie robi. Owoc truskawki jest rośliną sezonową dostępną od połowy czerwca do sierpnia. W okresie tym należałoby spożywać dziennie około 150 g truskawek. Można je zakupić lub osobiście pozbierać, a następnie zamrozić w celu spożycia ich w późniejszym czasie.

Działanie niepożądane

Truskawka u niektórych osób może wywołać reakcje alergiczną. Jej objawy to wysypka, gorączka, a nawet problemy z oddychaniem. U osób uczulonych istnieje możliwość wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego. Badania naukowe sugerują, że za odpowiedź alergiczną są odpowiedzialne białka Fra a1. Podobne do nich białka są odpowiedzialne za reakcję alergiczną na jabłka oraz brzozę.

Informacje ogólne

truskawka

Truskawka (Fragaria × ananassa) jest gatunkiem z rodzaju poziomka oraz rodziny różowatych otrzymanym poprzez skrzyżowanie ze sobą dwóch gatunków poziomek - poziomki wirginijskiej z poziomką chilijską na początku XVIII wieku. Pierwszymi krajami w których była uprawiana to Francja oraz Wielka Brytania. Swoją popularność jako owoc zyskała dopiero po drugiej wojnie światowej. Truskawka jest uprawiana w klimacie umiarkowanym. Jest to nisko rosnąca bylina o wysokości do 45 cm o krótkiej łodydze tworzącej rozłogi zwane "wąsami". Za ich pomocą rozmnaża się wegetatywnie. Posiada ona niewielkie, białe kwiaty o pięciu płatkach. Częścią jadalną rośliny jest owoc - lekko wydłużone rozrośnięte dno kwiatowe o owalnym kształcie. Na jego powierzchni zawiązują się liczne orzeszki będące właściwymi owocami. Charakteryzują się one barwą od jasno czerwonej do ciemnoczerwonej. W środku przy szypułce miąższ jest często w kolorze białym, a przez środek biegnie biaława pręga. Jadalny jest cały owoc z wyjątkiem liściastego okółka. Truskawka oprócz spożywania jej na surowo ma zastosowanie w takich produktach spożywczych jak jogurty, lody, mleko smakowe, musy owocowe, ciasta oraz ciasteczka, torty oraz desery, nadzienie czekolady. Barwnik uzyskiwany z truskawek wykorzystuje się do wielu produktów spożywczych. Największymi producentami truskawek są Stany Zjednoczone, Turcja, Hiszpania oraz Egipt. Polska w tych rankingach zajmuje 7-8 miejsce.

Literatura

1. Ferretti G., Bacchetti T., Belleggia A., Neri D. 2010 Cherry antioxidants: from farm to table. Molecules. 15, 6993-7005.
2. Kanga S., Seeramb N., Nairb M., Bourquina L. 2003 Tart cherry anthocyanins inhibit tumor development in Apc mice and reduce proliferation of human colon cancer cells. Cancer Letters. 194:13-19
3. Pigeon W., Carr M., Gorman C., Perlis M. 2010 Effects of a Tart Cherry Juice Beverage on the Sleep of Older Adults with Insomnia: A Pilot Study. J Med Food 13 (3) 1-5
4. Saluk-Juszczak J. 2010 Antocyjany jako składnik żywności funkcjonalnej. Postepy Hig Med Dosw. 4:451-458.
5. Seymour E., Lewis S., Urcuyo-Llanes D., Tanone I., Kirakosyan A, Kaufman P., Bolling S. 2009 Regular intake of tart cherry reduces risk of Type II Diabetes and Heart Disease as well as assists with abdominal fat and inflammation. J Med Food.12(5):935-42.

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. pl.wikipedia.org
3. http://www.nutrition-and-you.com/strawberries.html
4. http://www.rmf24.pl/nauka/news-truskawki-dobre-na-cukrzyce,nId,347536

Zdjęcia

1. http://www.alarabiya.net/articles/2012/10/06/242128.html
2. http://share.psu.ac.th/file/datchanee.s/view/33169