mobi facebook

Oddziaływanie wiśni na nasze zdrowie

Wiśnia - jeden z symboli Japonii. Jest to roślina wyłącznie uprawna, nie występuje w stanie dzikim. Zawiera dużo antocyjanów z grupy polifenoli oraz witaminę C. Pozytywny wpływ tych związków na organizm pomaga w walce z nowotworami, chorobami serca, cukrzycą oraz artretyzmem. Wiśnia wykazuje właściwości przeciwzapalne oraz wspomaga prawidłowy sen.

Wartość odżywcza i skład chemiczny wiśni

wiśnia

Owoc wiśni obfituje w takie witaminy jak C oraz A. Z pozostałych zawiera B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, B9 (kwas foliowy), E oraz K.

Wiśnia ma w sobie składniki mineralne jak: fosfor, potas, mało sodu, wapń, magnez, żelazo, cynk, mangan, miedź. Nie jest najlepszym źródłem witamin i minerałów w diecie.

Z fitozwiązków wiśnia zawiera przede wszystkim polifenole - flawonoidy zaliczane do grupy antocyjanów takie jak: delfinidyna, pelargonidyna oraz peonidyna. Z flawonoli posiada kwercetynę i kamferol. Obecna jest też pewna ilość związków garbnikowych, a z kwasów fenolowych - kwas elagowy. Oprócz tego zawiera też karotenoidy, głównie beta-karoten, ale też zeaksantynę oraz luteinę.

Wiśnia w swym składzie posiada 8-12% węglowodanów prostych, głównie fruktozę. Błonnika zawiera około 1,5%. Ma w sobie dużo wody – 85%, ale mało białka oraz kwasów tłuszczowych, nie zawiera też cholesterolu. Znajduje się w niej cholina oraz kwasy organiczne - 2%. Najpopularniejsze kwasy organiczne zawarte w wiśni to jabłkowy oraz cytrynowy.

Pestka wiśni zawiera glikozyd cyjanogenny - amigdalinę, który spożyty w większych ilościach jest dla człowieka szkodliwy.

Wartość kaloryczna w 100 g owoców wiśni pospolitej posiada 47 kcal.

Pozytywny wpływ wiśni na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
właściwości przeciwzapalne
przeciwdziałanie artretyzmowi
wpływ na sen
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Wiśnie można spożywać w postaci surowej lub pić świeżo wyciśnięty z nich sok. Jest to roślina sezonowa, jej owoce są dostępne od lipca do sierpnia. Soku należy pić około jednej szklanki dziennie. Sok otrzymuje się poprzez wyciśnięcie owoców w sokowirówce lub kupując w sklepie. W okresie dostępności należałoby zjadać około 200-250 gram wiśni. Lepszą formą przyswajania składników w niej zawartych jest sok.

Działanie niepożądane

Nie należy spożywać pestek wiśni, gdyż uwalnia się z nich glikozyd amigdalina, który ulega hydrolizie z wytworzeniem cyjanowodoru. Cyjanowodór jest bardzo szkodliwy dla człowieka, gdyż wypiera z czerwonych krwinek tlen, co powoduje utratę możliwości jego transportu przez krwinki po organizmie, a to w konsekwencji prowadzi do śmierci.

Informacje ogólne

wiśnia

Wiśnia pospolita (Cerasus vulgaris Mill.) to drzewo z rodzaju wiśnia oraz rodziny różowatych rosnące w Azji oraz Europie. Jest gatunkiem powstałym w Azji Mniejszej zapewne jako wynik wielokrotnego krzyżowania czereśni ptasiej z wiśnią karłowatą. Występuje wyłącznie jako roślina uprawna oraz dziczejąca. Gatunek ten został otrzymany na terenie dzisiejszej Gruzji oraz Wschodniej Turcji około 300 lat p.n.e. Drzewo to ma wysokość od 4 do 10 metrów. Liście są eliptyczne o długości do 12 cm, a kwiaty - białe o średnicy około 2 cm po 5 na jednej szypułce. Częścią jadalną jest owoc - pestkowiec o średnicy około 1,5 cm o kolorze czerwonym lub ciemno-czerwonym. Występują po dwa owoce na jednej szypułce; charakteryzują się kwaskowatym posmakiem ze względu na obecność kwasów organicznych. Z terenów morza czarnego około 300 roku p.n.e. wiśnia dotarła do Grecji, a przez nią na tereny Persji. Została rozpowszechniona w Europie dzięki panowaniu Imperium Rzymskiego. Wiśnia jest wykorzystywana w przemyśle spożywczym do produkcji dżemów, marmolad, kompotów, win oraz nalewek oraz jako dodatki do wypieków, słodyczy i jogurtów. Największymi producentami wiśni pospolitej są Rosja, Ukraina, Turcja oraz na czwartym miejscu - Polska.

Literatura

1. Ferretti G., Bacchetti T., Belleggia A., Neri D. 2010 Cherry antioxidants: from farm to table. Molecules. 15, 6993-7005.
2. Kanga S., Seeramb N., Nairb M., Bourquina L. 2003 Tart cherry anthocyanins inhibit tumor development in Apc mice and reduce proliferation of human colon cancer cells. Cancer Letters. 194:13-19
3. Pigeon W., Carr M., Gorman C., Perlis M. 2010 Effects of a Tart Cherry Juice Beverage on the 4. Sleep of Older Adults with Insomnia: A Pilot Study. J Med Food 13 (3) 1-5 Saluk-Juszczak J. 2010 Antocyjany jako składnik żywności funkcjonalnej. Postepy Hig Med Dosw. 4:451-458.
4. Seymour E., Lewis S., Urcuyo-Llanes D., Tanone I., Kirakosyan A, Kaufman P., Bolling S. 2009 Regular intake of tart cherry reduces risk of Type II Diabetes and Heart Disease as well as assists with abdominal fat and inflammation. J Med Food.12(5):935-42.
5. The cherry nutrition report e-informator wydany przez www.choosecherries.com

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. http://www.niam.pl/pl/produkty/1401-wisnia
3. http://www.nutrition-and-you.com/cherry-fruit.html
4. http://www.witaminyzdrowia.pl/rosliny-lecznicze/wisnia.html
5. http://www.e-biotechnologia.pl/Artykuly/Metabolizm-ksenobiotykow/

Zdjęcia

1. http://1.bp.blogspot.com/-hcRKa0R1q7I/TjgxQZTpmLI/AAAAAAAAABM/U62Ojv7I-F8/s1600/cherries.jpg
2. http://farm4.static.flickr.com/3172/2600196151_599a0ba664.jpg
3. http://www.speedyremedies.com/wp-content/uploads/2012/07/cherries-for-skin.jpg
4. http://icons.iconarchive.com/icons/artbees/paradise-fruits/512/Cherry-icon.png