mobi facebook

Żurawina i jej znaczenie na nasze zdrowie

Żurawina to roślina wrzosowata występująca na terenach podmokłych Ameryki Północnej oraz Europy. Wykazuje wysokie walory lecznicze. Zawdzięcza je zawartości związków polifenolowych z grupy antocyjanów oraz grupy kwasów fenolowych. Żurawina działa silnie przeciwutleniająco, przez co przeciwdziała występowaniu nowotworów, chorób układu krwionośnego oraz cukrzycy. Niszczy i hamuje rozwój bakterii atakujących jelita, pęcherz moczowy oraz zęby.

Wartość odżywcza i skład chemiczny żurawiny

żurawina

Żurawina jest bogata w witaminę C; z pozostałych zawiera: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, B9 (kwas foliowy) oraz A, E, K. .

Z makro- oraz mikroelementów żurawina jest bogata w mangan. Z innych zawiera fosfor, potas, mało sodu, magnez, wapń, żelazo, cynk, miedź oraz selen. Żurawina nie jest najlepszym źródłem witamin oraz minerałów.

Z fitozwiązków żurawina obfituje we flawonoidy z grupy antocyjanów, takich jak: cyjanidyna, peonidyna nadających kolor skórce oraz flawonoidów z grupy flawonoli jak kwercetyna. Z grupy flawanoli zawiera katechiny oraz ich polimery zwane procyjanidami. Z kwasów fenolowych żurawina posiada kwas elagowy, kwas galusowy, kwas chlorogenowy oraz kwas rozmarynowy. Z polifenoli w żurawinie znajdują się też obficie garbniki, a ze stilbenów - resweratrol, który jest kojarzony przede wszystkim z obecnością w owocach winorośli czerwonej. Z innych polifenoli jagoda żurawiny posiada taniny zwane inaczej garbnikami. Z karotenoidów żurawina zawiera beta-karoten, luteinę oraz zeaksantynę. W owocach znajdują się glikozydy - wakcynina i erykolina. Ze związków terpenowych jagody te zawierają kwas ursolowy.

Owoce żurawiny posiadają około 5% cukrów prostych oraz 4% błonnika i pektyn. Zawierają one około 85% wody w swej strukturze, bardzo mało białka, jak i tłuszczu; pozbawione są cholesterolu. Z kwasów organicznych żurawina zawiera kwas cytrynowy, jabłkowy, naturalny benzoesowy, chininowy.

Wartość kaloryczna w 100 g owoców żurawiny wynosi 46 kcal.

Pozytywny wpływ żurawiny na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
działanie przeciwzapalne
działanie przeciwmikrobiologiczne
przeciwdziałanie chorobom układu moczowego
przeciwdziałanie chorobom jamy ustnej
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Żurawina może być spożywana w postaci jagód lub soku z nich wyciśniętego. Dziennie należy spożywać 250 ml soku żurawinowego lub 200 g owoców. Jest ona rośliną sezonową owocującą w sierpniu oraz wrześniu. W okresie dostępności owoców można zrobić ich zapas poprzez kupno lub zebranie w lesie.

Dłuższą formą przechowywania żurawiny jest sporządzanie z niej soku, który można w przetrzymać 2-3 sezony ze względu na zawartość kwasu chininowego oraz benzoesowego. Ta sama właściwość tyczy się też owoców żurawiny, które dość długo mogą być przechowywane w stanie surowym.

Działanie niepożądane

Żurawina zawiera w swoim składzie szczawiany. Ich zbytnia koncentracja może spowodować tworzenie kamienni nerkowych, dlatego osoby z tendencją do ich powstawania powinny uważać przy spożywaniu żurawiny. Rozwiązaniem tego problemu jest wypijanie w ciągu dnia znacznej ilości wody - 2-3 litrów na dobę, co powinno zabezpieczyć przed powstawaniem kamieni nerkowych. Obecność szczawianów może też upośledzić wchłanianie wapnia z jelit.

Informacje ogólne

żurawina

Żurawina(Vaccinium sect. Oxycoccus) jest gatunkiem z rodzaju żurawina, która zalicza się do rodziny wrzosowatych. Do rodzaju żurawin zalicza się dwa gatunki: żurawina wielkoowocowa oraz żurawina błotna. Oba gatunki występują w strefie umiarkowanej po tundrę półkuli północnej. Rosną one w stanie dzikim w lasach mieszanych, na wrzosowiskach, bagnach oraz torfowiskach, bądź są uprawiane na plantacjach. Żurawina jest nisko rosnącym krzakiem dorastającym do 30 centymetrów wysokości. Jej kwiaty posiadają płatki koloru ciemno różowego. Częścią jadalna żurawiny jest słodko-kwaśny owoc - jagoda. Żurawina wielkoowocowa ma owoce o średnicy około 20 milimetrów, zaś błotna - około 10 milimetrów. Oba gatunki posiadają cienką skórkę koloru czerwonego lub ciemno czerwonego. Po przekrojeniu miąższ owocu ma kolor białawy lub różowawy. Ponad 90 % światowej produkcji jest przetwarzana na sok, kompoty, sosy, konfitury, marmolady, oraz suszone owoce, a reszta jest spożywana w postaci owoców świeżych, bądź mrożonych. Żurawinę wykorzystuje się też do produkcji ciast oraz deserów. Największymi producentami żurawiny są Kanada oraz Stany Zjednoczone. W Kanadzie najwięcej żurawiny uprawia się w prowincji Kolumbia Brytyjska. Z Europy najwięcej tej rośliny dostarcza Finlandia oraz Szwecja. W farmacji znalazła zastosowanie żurawina wielkoowocowa, która zawiera 3-5 razy więcej składników biologicznie czynnych niż żurawina błotna. Oba gatunki występują w Polsce; liczniejsza jest żurawina błotna.

Literatura

1. Bodet C., Grenier D., Chandad F., Ofek I., Steinberg D., Weiss E. 2008. Potential Oral Health Benefits of Cranberry. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 48:672-680
2. Feghali K., Feldman M., La Vu Dang, Santos J., Grenier D. 2011. Cranberry Proanthocyanidins: Natural Weapons against Periodontal Diseases. J. Agric. Food Chem. 2012, 60, 5728-5735
3. Ferguson P., Kurowska E., Freeman D., Chambers A., Koropatnick D.. 2004. A Flavonoid Fraction from Cranberry Extract Inhibits Proliferation of Human Tumor Cell Lines. The Journal of Nutrition. 134(6):1529-35.
4. La VD, Howell AB, Grenier D. 2010. Anti-Porphyromonas gingivalis and Anti-Inflammatory Activities of A-Type Cranberry Proanthocyanidins Antimicrob Agents Chemother.54(5):1778-84 Leahyny M., Speroni J,. Starr M. 2002. Latest Developments in Cranberry Health Research. Pharmaceutical Biology. Vol. 40, Supplement, pp. 50-54
5. Neto C. 2007. Cranberry and Its Phytochemicals: A Review of In Vitro Anticancer Studies. International Research Conference on Food, Nutrition, and Cancer. 137: 186S-193S
6. Vattem D., Ghaedian R., Shetty K. 2005. Enhancing health benefits of berries through phenolic antioxidant enrichment: focus on cranberry. Asia Pac J Clin Nutr 14 (2):120-130
7. Cranberry and cancer prevention. The Cranberry Institute
8. Cranberry Nutrition & Human Health Research. The Cranberry Institute
9. The antiadhesion properties of cranberry. The Cranberry Institute
10. Żurawina. Broszura wydana przez firmę Solgar

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. http://www.nutrition-and-you.com/cranberries.html
3. http://www.dobradieta.info/488,zurawina.html
4. http://www.oracvalues.com/

Zdjęcia

1. http://lancastria.net/blog/wp-content/uploads/2010/11/cranberries_lancastria.jpg
2. http://thegreendivas.com/wp-content/uploads/2013/12/pouring-juice.jpg
3. http://www.mrkate.com/wp-content/uploads/2012/11/cranberry-sauce-1.jpg
4. http://2.bp.blogspot.com/-3XhGTYRWCEs/.../Rw2UDKE8tT4/s1600/IMG_2750.JPG