mobi facebook

Wpływ zielonej herbaty na nasze zdrowie

Zielona herbata z racji niepowtarzalnego smaku i aromatu oraz właściwości leczniczych zyskuje coraz większą popularność. Jej dobroczynny wpływ na zdrowie wynika między innymi z zawartości katechin. Zielona herbata wykazuje właściwości przeciwutleniające, zapobiegając takim schorzeniom jak: nowotwory, choroby układu krążenia, czy próchnica; przeciwdziała także cukrzycy. Działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Wzmacnia układ odpornościowy, usprawnia funkcjonowanie umysłu i opóźnia procesy starzenia się organizmu.

Wartość odżywcza i skład chemiczny zielonej herbaty

zielona herbata

Zielona herbata jest bogata w witaminy z grupy B takie jak: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B9 (kwas foliowy). Z pozostałych witamin występują: C, A, E oraz K.

Z mikro- oraz makroelementów herbata zielona posiada w swoim składzie: wapń, magnez, żelazo, potas, sód, cynk. Zawiera ona też w znacznej ilości fluoru - około 100 ppm. Do naparu przedostaje się 33% jego ilości. (Herbata nie jest spożywana ze względu na zawartość witamin oraz mikroelementów.)

Zielona herbata zawiera kilkaset różnych związków nadających jej zapach, smak oraz właściwości ściągające. Na jedną trzecią suchej masy liścia zielonej herbaty składają się związki polifenolowe. Najliczniejszą grupę ww. związków stanowią: flawanole (zwane w inny sposób katechinami), do których zaliczają się: katechina (C), epikatechina (EC), gallokatechina (GC), epigallokatechina (EGC), galusan epikatechiny (ECG), galusan epigallokatechiny (EGCG). Zielona herbata zawiera wiele katechin, z których galusan epigalokatechiny (EGCG) jest uważany za związek o najlepszych właściwościach przeciwutleniających. Zawartość katechin w zielonej herbacie zależy od warunków uprawy, składu mieszanki, pory zbiorów oraz technologii produkcji.

Niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na zawartość polifenoli jest też czas parzenia herbaty; krótsze niż pięciominutowe pozwala uwolnić się zaledwie 20 % tej ilości katechin, którą można uzyskać w czasie ośmiu, dziesięciu minut owego parzenia. Zielona herbata zawiera składzie olejki eteryczne, które niestety w procesie technologicznym są tracone i nieobecne w produkcie końcowym sprzedawanym w sklepach.

Wartość kaloryczna zielonej herbaty wynosi tylko około 1 kcal na 100 ml naparu!!

Pozytywny wpływ zielonej herbaty na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
wpływ na metabolizm
wzmacnianie układu odpornościowego
działanie przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe
usprawnienie działania umysłu
przeciwdziałanie chorobom jamy ustnej
wpływ na zdrowie kości
opóźnienie procesów starzenia się organizmu
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Informacje ogólne

liście zielonej herbaty

Herbata to napar przyrządzany z liści i pąków grupy roślin nazywanych tą samą nazwą należących do rodzaju (Camellia). Rośliny te są do siebie podobne, ale także traktowane są jako odrębne gatunki lub odmiany jednego gatunku herbaty chińskiej. Zielona herbata pochodzi z Chin. Obecnie uprawia się ją także poza Azją (gdzie rośnie już od 4 tysięcy lat) w wielu krajach strefy zwrotnikowej na plantacjach w postaci krzewów o wysokości do 3 m. Najbardziej wartościowe do sporządzania naparów są młode liście rosnące na wierzchołku krzewów. Wyróżnia się trzy rodzaje herbaty: zielona, czarna oraz ulung. Najbardziej znaną jest herbata czarna (szczególnie w kulturze zachodniej). W cywilizacji wschodniej pije się napary z zielonej herbaty (głównie w Chinach, Japonii, Korei oraz Tajlandii). Największymi światowymi producentami herbaty są Chiny, Indie, Kenia, Sri Lanka.

Zielona herbata jest w najmniejszym stopniu poddawana obróbce. W dużej części wytwarzana jest metodami rzemieślniczymi. Istnieją trzy etapy ich produkcji, z których każdy ma istotne znaczenie dla jakości produktu końcowego. O jakości herbaty decydują nie tylko warunki produkcji, ale także warunki uprawy: na przykład herbaty pochodzące z miejsc słonecznych zwane sencha są bardziej orzeźwiające niż delikatniejsze gyokuro pochodzące z upraw zacienionych.

Literatura

1. Cabrera C., Artacho R., l Gime´nez R., 2006. Beneficial Effects of Green Tea-A Review. Journal of the American College of Nutrition. Vol.25, No. 2:79-99
2. George J., Nigam N., Shukla Y., 2008. Tea: age-old beverage as an effective cancer chemopreventive agent. Oncol Rev. 1:243-252
3. Green Tea (Camellia sinensis)., Alternative Medicine Review Monographs. 2002. 200-204
4. Jain N., Siddiqi M., Weisburger J., 2006. Protective effect of tea ona human health. CAB International
5. McKay D., Blumberg J., 2002. The Role of Tea in Human Health: An Update. Journal of the American College of Nutrition, Vol. 21, No. 1, 1-13
6. Ostrowska J., 2008. Herbaty - naturalne źródło antyoksydantów. Gazeta Farmaceutyczna. 1:46-50
7. Zaveri N., 2006. Green tea and its polyphenolic catechins: Medicinal uses in cancer and noncancer applications. Life Sciences. 78:2073-2080

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. http://www.umm.edu/altmed/articles/green-tea-000255.htm
3. http://www.witaminy.org.pl/zielona-herbata/
4. http://www.witaminyzdrowia.pl/mikroelementy/fluor.html

Zdjęcia

1. http://www.ifood.tv/blog/how-to-brew-green-tea
2. http://shops.luxurylever.com/index.php?route=product/product&path=11&product_id=96
3. http://images.wisegeek.com/looseleaf-black-tea-with-two-fresh-tea-leaves.jpg
4. http://www.burnoutcig.com/product_info.php/products_id/106