mobi facebook

Zdrowotne działanie trawy jęczmiennej

To młody szczypior około dwu tygodniowy jęczmienia zwyczajnego. Trawa jęczmienna jest bogatym źródłem chlorofilu, witamin z grupy B oraz niektórych minerałów. Sok z niej pomaga w zwalczaniu nowotworów, chorób układ krążenia, cukrzycy, nadwagi. Wykazuje ona też działanie przeciwzapalne oraz wspomaga detoksyfikację organizmu.

Wartość odżywcza i skład chemiczny trawy jęczmiennej

trawa jęczmienna

Trawa jęczmienna obfituje w takie witaminy jak: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B9 (kwas foliowy), C. Z pozostałych zawiera B3 (niacyna), B5, B6, A, oraz E. Obecne w niej są też niewielkie ilości witaminy B12, co w przypadku roślin zdarza się bardzo rzadko.

Z makro- oraz mikroelementów trawa jęczmienna zawiera sporo: magnezu, wapnia, potasu, żelaza, cynku, chromu, miedzi.

Trawa jęczmienna jest bogata w takie fitozwiązki jak: chlorofil, beta-karoten, luteinę, zeaksantynę; obfituje także w błonnik (posiada go 2,5%) oraz enzymy, które wspomagają funkcjonowanie naszego organizmu i regulują trawienie.

Stwierdzono, że oprócz chlorofilu, mnóstwa witamin, minerałów i enzymów, trawa jęczmienna, posiada 30 razy więcej witaminy B1 i 11 razy więcej wapnia niż mleko w obecności magnezu, co zapewnia jego wysoką przyswajalność, ponad 6 razy więcej karotenu i 5 razy więcej żelaza niż szpinak i prawie siedem razy więcej witaminy C niż pomarańcze.

Wyniki wykazują, że zawartość substancji odżywczych jest silnie uzależniona od fazy wzrostu (odmiany jęczmienia wydają się być mniej ważne). Wysoka wydajność soku po wyciśnięciu sugeruje, że powinien on być wyciskany z całej rośliny jęczmienia w produkcji suplementów diety.

Enzymy

Trawa jęczmienna jest bardzo bogatym źródłem enzymów antyoksydacyjnych. Najważniejszymi z nich są: dysmutaza ponadtlenkowa (SOD), katalaza (KAT), peroksydazy. Enzymy te są niezbędne do tego, aby organizm mógł eliminować z komórek wolne rodniki oraz reaktywne formy tlenu (powodują one niszczenie struktur komórkowych takich jak: białka, lipidy, DNA). Duża ilość wolnych rodników w przestrzeni międzykomórkowej może powodować stany zapalne, a w konsekwencji nowotwory. Niski poziom SOD jest przyczyną występowania takich chorób jak: zapalenie stawów, zaćma, dna moczanowa. Enzymy ułatwiają wchłanianie pokarmu w jelitach.

Chlorofil

Trawa jęczmienna jest też bogata w chlorofil. Badano go na jego potencjał jako czynnik w stymulowaniu wzrostu tkanki i w stymulowaniu czerwonych krwinek w zaopatrzenie w tlen. Badania laboratoryjne wykazały, że chlorofil wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Zmniejsza on wchłanianie z żywności szkodliwych oraz rakotwórczych substancji takich jak: heterocykliczne aminy (znajdują się w gotowanym i smażonym mięsie), wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (są obecne w smażonym i wędzonym mięsie) oraz aflatoksyny (pleśń na orzeszkach ziemnych). Chlorofil tworzy związki z substancjami rakotwórczymi, co ogranicza ich biodostępność. Oprócz zdolności wiązania szkodliwych substancji w układzie pokarmowym, pomaga on w detoksykacji komórek organizmu. Posiada on zdolność wiązania metali ciężkich, a następnie takie kompleksy są wydalane przez wątrobę do jelit.

Pozytywny wpływ trawy jęczmiennej na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
wpływ na metabolizm
działanie przeciwzapalne
działanie detoksykacyjne
równowaga kwasowo-zasadowa

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Trawa jęczmienna jest spożywana w postaci świeżo wyciskanego soku lub liofilizowanego proszku rozpuszczanego w wodzie, który jest też przerabiany na tabletki. Soku wyciskanego z trawy jęczmiennej należy spożywać w ilości jednej szklanki.

Ponieważ trawa jęczmienna zawiera dużo błonnika, przez co jej struktura jest trudna do rozbicia, najpierw należy ją wrzucić do malaksera lub blendera w celu rozbicia struktur komórkowych, a następnie otrzymaną papkę wlać do sokowirówki w celu odseparowania soku od tkanki.

Informacje ogólne

trawa jęczmienna

Trawa jęczmienna to młody jęczmień zwyczajny. Jest formą pośrednią (kilkunastodniową) pomiędzy kiełkami, a rośliną dojrzałą wykorzystywaną w przemyśle spożywczym. Jęczmień zwyczajny (Hordeum vulgare L.) jest gatunkiem z rodzaju jęczmień przynależnej do rodziny wiechlinowatych – rośliny jednorocznej lub dwuletniej dorastającej do wysokości 0,6-1 metra. Kłos czterorzędowy lub sześciorzędowy, kłoski ościste. Spośród roślin zbożowych, jęczmień jest najstarszą zieloną żywnością i najstarszym zbożem na świecie. Prawdopodobnie pierwsze uprawy rozpoczęto już w 7000 roku p.n.e. na terenie Mezopotamii (jest to jedna z roślin opisywanych w Biblii). Obecnie uprawia się go w Europie, Azji, Afryce, USA, Argentynie. Największymi producentami tego zboża na świecie są Niemcy, Francja, Ukraina.

Dr Ann Wigmore w USA pod koniec lat 60. XX wieku założyła The Ann Wigmore Natural Health Institut, poprzez który promowała spożywanie wyciągów ze świeżej trawy pszenicznej. Bez problemu trawę jęczmienną można uprawiać w domu, w przydomowych ogródkach, w podłużnych skrzyniach balkonowych lub w przystosowanych do tego plastikowych naczyniach. Młode źdźbła trawy kumulują w sobie dużo substancji takich jak witaminy, minerały czy różnego rodzaju fitozwiązki, dlatego spożywanie jej tak korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Literatura

1. Barley Life,. AIM International, Inc. 2004.
2. Block M., Cellular Detoxifcation with Barley Grass., The Doctors'Prescription for Healthy Living / Volume 9, Number 9
3. Hagiwara Y., Cichoke A., Barley Leaves Extract for Everlasting Health
4. Paulíčková I., Bergerová J. , Dlerová V., Gabrovs D., Havlová P., Holasová M., Kopáček J., Ouhrabková J., krová
5. J., Rysová J., Renata K., terová W., 2006. Evaluation of Barley Grass as a Potential Source of Some Nutritional Substances., The Czech Science FoundationVol. 25, No. 2: 65-72
6. Wocjan K. Dlaczego powinieneś dostarczać Barley Grass do swojego organizmu?

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. http://rawfoods.pl/informacje/artykuly/jedz-zdrowo-na-surowo/
3. http://www.youtube.com/watch?v=nLyI2-nDg3s

Zdjęcia

1. http://lancastria.net/blog/wp-content/uploads/2010/11/cranberries_lancastria.jpg
2. http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/de-cranberry-als-wondermiddel/article-4000102612513.htm
3. http://www.mrkate.com/wp-content/uploads/2012/11/cranberry-sauce-1.jpg
4. http://2.bp.blogspot.com/-3XhGTYRWCEs/.../Rw2UDKE8tT4/s1600/IMG_2750.JPG