mobi facebook

Trawa pszeniczna i jej wpływ na nasze zdrowie

To młody szczypior około dwu tygodniowy pszenicy zwyczajnej. Trawa pszeniczna jest bogatym źródłem chlorofilu, witamin z grupy B oraz niektórych minerałów. Sok z trawy pszenicznej wspomaga w walce z takimi chorobami jak: nowotwory, układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca, reumatyzm czy choroby skóry. Posiada ona też działanie przeciwzapalne, detoksyfikacyjne oraz przeciwutleniające.

Wartość odżywcza i skład chemiczny trawy pszenicznej

sok z trawy pszenicznej

Trawa pszeniczna obfituje w takie witaminy jak B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B9 (kwas foliowy), C. Z pozostałych zawiera B3 (niacyna), B5, B6, A oraz E.

Jest szczególnie dobrym źródłem witaminy E (naturalna witamina E jest 10 razy lepiej przyswajalna niż syntetyczna).

Z makro- oraz mikroelementów trawa pszeniczna zawiera sporo: magnezu, wapnia, potasu, żelaza, cynku, chromu, miedzi. Wysuszona ma w sobie więcej wapnia niż mleko o takiej samej masie.

Trawa pszeniczna jest bogata w takie fitozwiązki jak: chlorofil, beta-karoten, luteinę, zeaksantynę.

Z innych składników organicznych obfituje ona w błonnik regulujący pracę naszych jelit. Jest też bogata w enzymy wspomagające funkcjonowanie naszego organizmu, jak i trawienie. Trawa pszeniczna zawiera glikoproteiny wpływające na wzmocnienie układu odpornościowego.

100 ml soku z trawy pszenicznej posiada około 20 kcal wartości energetycznej.

Enzymy

Trawa pszeniczna jest bardzo bogatym źródłem enzymów antyoksydacyjnych. Najważniejszymi enzymami przeciwutleniającymi są: dysmutaza ponadtlenkowa (SOD), katalaza (KAT), peroksydazy. Enzymy te są niezbędne do tego, aby organizm mógł eliminować z komórek wolne rodniki oraz reaktywne formy tlenu (powodują one niszczenie struktur komórkowych takich jak: białka, lipidy, DNA). Duża ilość wolnych rodników w przestrzeni międzykomórkowej może powodować stany zapalne, a w konsekwencji nowotwory. Niski poziom SOD jest przyczyną występowania takich chorób jak: zapalenie stawów, zaćma, dna moczanowa. Enzymy ułatwiają wchłanianie pokarmu w jelitach.

Chlorofil

Trawa pszeniczna jest też bogata w chlorofil. Zbadano go na potencjał jako czynnik w stymulowaniu wzrostu tkanki i w stymulowaniu czerwonych krwinek w zaopatrzenie w tlen. Badania laboratoryjne wykazały, że chlorofil wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Zmniejsza on wchłanianie z żywności szkodliwych oraz rakotwórczych substancji takich jak: heterocykliczne aminy (znajdują się w gotowanym i smażonym mięsie), wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (są obecne w smażonym i wędzonym mięsie) oraz aflatoksyny (pleśń na orzeszkach ziemnych). Chlorofil tworzy związki z substancjami rakotwórczymi, co ogranicza ich biodostępność. Oprócz zdolności wiązania szkodliwych substancji w układzie pokarmowym, pomaga on w detoksykacji komórek organizmu. Posiada zdolność wiązania metali ciężkich, a następnie takie kompleksy są wydalane przez wątrobę do jelit.

Pozytywny wpływ trawy pszenicznej na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
ochrona wątroby
przeciwdziałanie reumatyzmowi
poprawa kondycji skóry
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Trawa pszeniczna jest spożywana w postaci świeżo wyciskanego soku lub liofilizowanego proszku rozpuszczanego w wodzie, który jest też przerabiany na tabletki. Soku wyciskanego z trawy pszenicznej należy spożywać w ilości jednej szklanki.

Ponieważ trawa pszeniczna zawiera dużo błonnika, przez co jej struktura jest trudna do rozbicia, najpierw należy ją wrzucić do malaksera lub blendera w celu rozbicia struktur komórkowych, a następnie otrzymana papkę wlać do sokowirówki w celu odseparowania soku od tkanki.

Informacje ogólne

trawa pszeniczna donniczki

Trawa pszeniczna to odmiana młodej (kilkunastodniowej) pszenicy zwyczajnej. Jest ona formą pośrednią pomiędzy kiełkami, a rośliną dojrzałą wykorzystywaną w przemyśle spożywczym do otrzymywania mąk oraz kasz. Pszenica zwyczajna (Triticum aestivum L.) to gatunek zbóż z rodzaju pszenica przynależnej do rodziny wiechlinowatych. Pszenica pochodzi z Bliskiego Wschodu. Posiada ona źdźbło o wysokości do 150 cm o nieco szorstkich kolankach. Owoce zwane ziarniakami są zebrane w kłos dojrzewający latem. Jest ona kosmopolityczną rośliną, której największe uprawy znajdują się w Europie, wschodniej Azji, Indiach, obu Amerykach, a także Australii. Jej największymi producentami są Chiny, Indie, Stany Zjednoczone.

Wykorzystanie trawy pszenicznej jako produktu o walorach zdrowotnych w zachodnim świecie rozpoczęło się w 1931 roku w wyniku doświadczeń przeprowadzonych przez amerykańskiego agrochemika Charlesa Schnabel’a. Jest ona spożywana w postaci świeżego soku lub liofilizowanego proszku, który jest przerabiany na tabletki. Bez problemu trawę pszeniczną można uprawiać w domu, w przydomowych ogródkach, w podłużnych skrzyniach balkonowych lub w przystosowanych do tego plastikowych naczyniach. Młode źdźbła trawy kumulują w sobie dużo substancji takich jak witaminy, minerały czy różnego rodzaju fitozwiązki, dlatego spożywanie jej tak korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Poniżej znajduje się link do filmu prezentującego, jak otrzymuje się sok ze świeżo ściętej trawy pszenicznej.

http://www.youtube.com/watch?v=bCpu6t19d40

Literatura

1. Alitheen N., Oon Ch., Keong Y., Chuan T., Li H. Yong H., 2011. Cytotoxic Effects Of Commercial wheatgrass and fiber towards human actue promyelocytic leukemia cells (HL60). Pak. J. Pharm. Sci., Vol.24, No.3,:243-250.
2. Aydos O., Avci A., Özkan T., Karadag A., Gurleyik E., Altinok B., Sunguroglu A. 2011. Antiproliferative, apoptotic and antioxidant activities of wheatgrass (Triticum aestivum L.) extract on CML (K562) cell line. Turk J Med Sci. 41 (4): 657-663.
3. Bar-Sela G., Tsalic M., Fried G., Goldberg H., 2007. Wheat Grass Juice May Improve Hematological Toxicity Related to Chemotherapy in Breast Cancer Patients: A Pilot Study. Nutrition and Cancer, 58(1), 43-48. International Clinical Studies on Wheatgrass. Bio nutraceuticals.
4. Rana S., Kamboj J., Gandhi V., 2011. Living life the natural way - Wheatgrass and Health. Functional Foods in Health and Disease 1(11):444-456.
5. Shakya G., Goud CH., Pajaniradrje S., Rajagoplan R. 2012 Protective role of wheatgreass on oxidative stress in streptozotocin induced type 2 diabetic rats. International Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences. Vol 4, Issue 3,
6. Singh N., Verma P., Pandey B., 2012. Therapeutic Potential of Organic Triticum aestivum Linn. (Wheat Grass) in Prevention and Treatment of Chronic Diseases: An Overview. International Journal of Pharmaceutical Sciences and
7. Drug Research 4(1): 10-14.

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. http://www.amorganics.com/Wheatgrass-Nutritional-Information-s/22.htm

Zdjęcia

1. http://ewheatgrassbenefits.com/wp-content/uploads/2011/02/wheatgrass_juice1.jpg
2. http://ewheatgrassbenefits.com/wp-content/uploads/2011/02/grow_wheatgrass.jpg
3. http://imperfectspirituality.com/wp-content/uploads/2011/01/Seedling-grass-and-blue.jpg
4. http://www.westphillylocal.com/wp-content/uploads/2012/09/soccer-ball-in-grass.jpg