mobi facebook

Zdrowotny wpływ buraka ćwikłowego

Burak ćwikłowy posiada w sobie bardzo dużo zdrowotnych walorów i jest rośliną o dużym potencjale zdrowotnym. Eliminuje choroby nowotworowe i układu krążenia, a mimo to nie docenia się go pod tym względem.

Wartość odżywcza i skład chemiczny nazwa rośliny

czerwony burak

Burak ćwikłowy zawiera duże ilości witaminy B9 (kwas foliowy) oraz w mniejszych B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5 (kwas pantotenowy), B6 (piperydyna), B8 (biotyna), B9 (kwas foliowy), C. Jest ubogi w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K.

Jeśli chodzi o związki mineralne, burak czerwony zawiera dużo manganu, natomiast mniej sodu, potasu, wapnia, magnezu, żelaza, cynku, chromu, molibdenu.

Podstawowym fitozwiązkiem buraka jest betacyjanina z grupy betalain. Związek ten nadaje burakom czerwoną barwę i dzięki niemu posiada swoje prozdrowotne właściwości. W dużych ilościach obecne są w nim również związki fenolowe (kwas p-kumarowy, kwas felurowy).

Burak czerwony jest ubogim źródłem białka oraz tłuszczów; z podstawowych składników odżywczych najwięcej posiada cukrów prostych – 8%. Jeśli chodzi o błonnik, ma go 2%. Z kwasów organicznych zawiera kwas jabłkowy, cytrynowy oraz szczawiowy. Zawiera również pochodną aminokwasu glicyny zwaną betainą wykazującą wspomagające działanie dla naszej wątroby.

Wartość kaloryczna buraka wynosi 43 kcal na 100 gram świeżego produktu.

Pozytywny wpływ nazwa rośliny na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
działanie detoksyfikacyjne

Tekst w tym kolorze jest odnośnikiem do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Burak czerwony najlepiej spożywać w postaci wywaru uzyskanego podczas gotowania lub w formie wyciśniętego soku w sokowirówce. Pozbycie się elementów stałych zwiększa wartość ekstraktu, jeśli chodzi o zawartość witamin, minerałów czy fitozwiązków. Najwięcej betacyjaniny posiada świeżo wyciśnięty sok z buraka. Należy pić go szklankę dziennie.

Działanie niepożądane

Jedynym przeciwwskazaniem do spożywania produktów z buraka jest alergia na nie, jednak przypadki takie zdarzają się bardzo rzadko.

Informacje ogólne

czerwony burak

Burak ćwikłowy to odmiana buraka zwyczajnego (Beta vulgaris L.) – rośliny należącej do rodzaju burakowatych z rodziny komosowatych. Jest dwuletnią byliną pochodzącą od buraka dzikiego, który do dziś rośnie na Bliskim Wschodzie. Znany od czasów starożytnych w basenie Morza Śródziemnego; w roku 722 p.n.e. uprawiany w ogrodach króla Meodaka-Baladana pod nazwą selqu. Do Polski trafił w XV wieku i był podawany na stołach Jagiellonów. Częścią jadalną rośliny jest korzeń oraz młode liście z charakterystycznymi czerwonymi żyłkami. Drobne kwiaty, które powstają w drugim roku wegetacji, są zebrane w dość duże wiechy. Buraka wykorzystuje się do produkcji zup i soków; samą roślinę zaś można kisić, uzyskując dodatkowe walory z obecności bakterii kwasu mlekowego. Oprócz tego z wiórków ugotowanego buraka można przygotowywać sałatki. Innym sposobem przetwarzania buraka jest jego marynowanie. Obecnie największym producentem buraka ćwikłowego w Unii Europejskiej jest Polska, która jednocześnie pod tym względem zajmuje czwarte miejsce na świecie.

Literatura

1. Craig S. 2004. Betaine in human nutrition. Am J Clin Nutr 2004;80:539-49.
2. Das S., Williams D., Das A., Kukreja R. Beet Root Juice Promotes Apoptosis in Oncogenic MDA-MB-231 Cells While Protecting Cardiomyocytes Under Doxorubicin Treatment.
3. Lee J., Giovannucci E., Fuchs Ch., Willett W., Zeisel S., Cho E. 2010. Choline and Betaine Intake and the Risk of Colorectal Cancer in Men. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev; 19(3):884-887.
4. Orłowski M., 2000. Polowa uprawa warzyw. Wydawnictwo BRASICA, Szczecin:
5. Purohit V., Abdelmalek M., Barve S., Benevenga N., Halsted Ch., Kaplowitz N.,Kharbanda K., Liu Qi-Ying, Lu S., McClain C., Swanson Ch., Zakhari S. 2007. Role of S-adenosylmethionine, folate, and betaine in the treatment of alcoholic liver disease: summary of a symposium. Am J Clin Nutr 2007;86:14 -24.
6. Roszkowski K. 2012. Influence of Beta Vulgaris Supplementation on the Level of Oxidative DNA.
7.Damage/Oxidative Stress in Head and Neck Cancer Patients Undergoing Radiotherapy. Nuclear Medicine & Radiation Therapy. Volume 3 o Issue 4.
8. Siervo M., Lara J., Ogbonmwan I., Mathers J. 2013. Inorganic Nitrate and Beetroot Juice Supplementation Reduces Blood Pressure in Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis. The Journal of Nutrition-Nutrition and Disease.
9. Tesoriere L., Allegra M., Butera D., Livrea M. 2004. Absorption, excretion, and distribution of dietary antioxidant betalains in LDLs: potential health effects of betalains in humans.American Society for Clinical Nutrition. 80:941-5.

Źródła internetowe

1. en.wikipedia.org
2. http://www.nutrition-and-you.com/beets.html

Zdjęcia

1.http://4.bp.blogspot.com/_O5yqxEV-CkA/TM601PuTzSI/AAAAAAAAAR4/KjYf0gG1Ev4/s1600/beetroot-uprooted.png
2.http://cdn.triathlon.competitor.com/files/2013/11/1309_JDB_Tri-281.jpg
3.http://saydiet.files.wordpress.com/2012/07/beetroot.jpg
4.http://food.sulekha.com/dishimages/24958.jpg