mobi facebook

Przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego przez marchewkę

marchewka

Wysoka częstość występowania otyłości i chorób układu krwionośnego wynika z siedzącego trybu życia oraz diety obfitującej w tłuszcz i węglowodany, a ubogiej w warzywa i owoce. Spożywanie marchwi dostarcza organizmowi duże ilości błonnika oraz pektyn, które wiążąc się z LDL (lipoproteina o niskiej gęstości) tzw. „złym cholesterolem” zapobiegają jego odkładaniu się na ściankach naczyń krwionośnych, co pomaga chronić nas przed zawałem serca oraz udarem mózgu. Skrzepy cholesterolu oblepiające tętnice i żyły mogą oderwać się, blokując przepływ krwi, co jest bezpośrednią przyczyną zawału. Wylew krwi do mózgu to natomiast efekt zwiększonego ciśnienia krwi wywołanego przez zwężenie naczyń spowodowane odkładaniem się „złego cholesterolu” na ich ściankach. Antyoksydanty zawarte w marchwi takie jak beta-karoten zapobiegają utlenianiu się (peroksydacji) LDL i innych lipidów krążących we krwi, co również hamuje odkładanie się ich w naczyniach krwionośnych. Według badań spożywanie co najmniej 20 g marchwi dziennie zmniejsza ryzyko śmierci związanej z chorobami układu krążenia o około 20%.