mobi facebook

Pomidor - źródło zdrowia i urody

Pomidor to jedno z najbardziej wartościowych warzyw pod względem zarówno zdrowotnym, jak i kulinarnym. Tę wywodzącą się z Peru roślinę charakteryzują wysokie właściwości antyoksydacyjne. Dzięki obecności m.in. likopenu, kwasu kumarowego oraz chlorogenowego, chroni nasz organizm przed różnymi rodzajami nowotworów, chorobami układu krwionośnego, pomaga zapobiegać cukrzycy, wywiera pozytywny wpływ na zdrowie kości, oczu i skóry.

Wartość odżywcza i skład chemiczny pomidora

pomidor

Pomidor zawiera w dużych ilościach witaminę C. Z pozostałych - witaminy rozpuszczalne w wodzie: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5, B6, B9 (kwas foliowy), z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A (retinol) oraz E.

Z makro- oraz mikroelementów pomidor zawiera potas, fosfor, wapń, magnez, żelazo, mangan, chrom oraz niewielkie ilości sodu.

Jeśli chodzi o zawartość fitozwiązków, pomidor jest najbogatszym źródłem bardzo wartościowego pod względem zdrowotnym karotenoidu zwanego likopenem. Przyswajalność likopenu zwiększa się. gdy spożywamy pomidory w obecności tłuszczu roślinnego np. oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego. Z pozostałych karotenoidów zawiera ona beta-karoten oraz niewielkie ilości zeaksantyny oraz luteiny, z polifenoli zaś - pewne ilości związków z grupy flawonoli: kwercetyny, oraz kemferol. Z grupy flawanonów obecna jest naringenina.

Pomidor jest zasadniczo jedynym warzywem, które po przetworzeniu nie traci swoich właściwości zdrowotnych, a nawet ich nabiera. W samych świeżych pomidorach stężenie likopenu wynosi 3 mg w 100g owocu. W produktach przetworzonych z pomidorów takich jak soki, przeciery, koncentraty, keczupy, stężenie likopenu jest większe niż w surowych pomidorach. Sok pomidorowy zawiera w 100 ml 10 mg likopenu, a koncentrat pomidorowy nawet 50 mg likopenu. Kupując tego typu przetworzone produkty, należy jednak zwracać uwagę na ilość środków konserwujących używanych w produkcji (trzeba uważnie czytać etykiety!), ponieważ część firm obecnych na rynku stosuje ich bardzo dużo.

Pomidor podobnie jak ogórek jest bogaty w wodę - około 94%. masy. Zawiera natomiast niewiele białka, cukrów prostych, tłuszczu oraz błonnika. Ze względu na zawartość kwasów organicznych, jest wykorzystywany w kosmetyce.

Wartość Kaloryczna w 100 g miąższu pomidora wynosi 18 kcal.

Pozytywny wpływ pomidora na organizm człowieka

przeciwdziałanie chorobom nowotworowym
przeciwdziałanie chorobom układu krwionośnego
przeciwdziałanie cukrzycy
przeciwdziałanie chorobom oczu
wpływ na zdrowie kości
właściwości przeciwutleniające

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Sposób spożywania

Zalecana dzienna dawka likopenu to 35 mg, które można uzyskać poprzez wypijanie dwóch szklanek soku pomidorowego dziennie (najlepiej wyciskanego w sokowirówce) lub spożywanie kombinacji przetworów pomidorowych (2-4 porcji dziennie). Mogą to być pasty, sos pomidorowy, ketchup, zupa pomidorowa, pomidory gotowane oraz surowe w postaci sałatek.

W sosach pomidorowych i ketchupach znajduje się wielokrotnie więcej ważnego dla zdrowia likopenu niż w surowych pomidorach. Ważną informacją jest to, iż likopen znajduje się w ścianie komórkowej komórek pomidora, a gotowanie go pozwala na lepsze uwalnianie i wchłanianie przez organizm tego drogocennego związku. Ponadto gotowanie pomidorów w obecności oliwy pozwala organizmowi wchłonąć likopen jeszcze lepiej. Część źródeł donosi, że jednoczesne spożywanie czosnku i pomidorów daje organizmowi niezwykle silną ochronę przeciwnowotworową.

Działanie niepożądane

Osoby zażywające leki rozrzedzające krew powinny skonsultować się z lekarzem, czy w ich przypadku nie istnieją przeciwwskazania do spożywania pomidora. Potas w nim zawarty u osób zdrowych działa pozytywnie, delikatnie rozrzedzając krew, co chroni przed tworzeniem się zakrzepów mogących wywołać zawał serca lub doprowadzić do udaru mózgu. U osób chorych, które już spożywają leki rozrzedzające krew dodatkowa dawka potasu przyjęta wraz z pomidorem mogłaby doprowadzić z kolei do stanu jej nadmiernego rozrzedzenia.

Ze względu na zawartość szczawianów (wraz z wapniem z naszego organizmu tworzą odkładane w tkankach złogi), pomidory oraz ich przetwory nie są zalecane osobom chorującym na reumatoidalne zapalenie stawów i dnę moczanową. Uważać na te owoce powinny również osoby cierpiące na zgagę. U części osób pomidory mogą wywoływać uczulenia objawiające się krwawymi wybroczynami na skórze.

Informacje ogólne

krzak pomidora

Pomidor zwyczajny (Lycopersicon esculentum) to roślina należąca do rodzaju pomidor z rodziny psiankowatych. Pochodzi z Ameryki Południowej. Dzikie formy tej rośliny można spotkać jeszcze dziś w Peru, Ekwadorze oraz na Wyspach Kanaryjskich. Wkrótce po odkryciu Ameryki sprowadzono to jaskrawoczerwone warzywo do Europy. Dzięki ich barwie nazwano je jabłkami złota. Z Hiszpanii i Portugalii pomidory bardzo szybko przedostały się do Włoch, a stąd do Francji i innych krajów Europy, w tym także do Rosji. Pomidory przez dłuższy czas były hodowane jako roślina ozdobna: w Niemczech - jako roślina pokojowa, we Francji - były ulubioną ozdobą altan, w Anglii i Rosji w XVIII wieku rozpoczęły karierę jako warzywo. Wcześniej uważano je w Europie za trujące, prawdopodobnie z powodu przykrego zapachu wydzielanego przez liście i łodyżki. Pomidor jest rośliną zielną jednoroczną. Łodyga dorasta do 1,5 m wysokości. Częścią jadalną rośliny jest owoc - przeważnie okrągła jagoda o średnicy od 25 do 100 mm. Zdarzają się jednak odmiany spłaszczone oraz wydłużone. Pomidor ma zazwyczaj kolor czerwony nadawany mu przez związek karotenoidowy likopen. Istnieją również odmiany pomidora o kolorze pomarańczowym, żółtym, zielonym (dojrzałe) oraz fioletowym. Przeciętnie owoc pomidora waży około 150-200 gramów. Największymi jego producentami są Chiny, Stany Zjednoczone oraz Indie.

Świeże pomidory mogą być stosowane jako maseczka do twarzy. W tym celu należy obrać ze skórki 8 do 12 pomidorów, a następnie umieścić je na twarzy wewnętrzną stroną. Pozostawić na minimum 10 minut, a następnie spłukać wodą. Dzięki takim zabiegom skóra będzie w coraz lepszej kondycji. Ponadto witamina A zawarta w pomidorach doskonale wzmacnia kondycję włosów.

Literatura

1. Agarwal S., Rao A.V., 2000.Tomato lycopene and its role in human health and chronic diseases. CMAJ 2000;163(6):739-44.
2. Basu A., Imrhan V., 2006. Tomatoes versus lycopene in oxidative stress and carcinogenesis: conclusions from clinical trials. European Journal of Clinical Nutrition, 1-9.
3. Bhowmik D., Sampath Kumar K.P., Paswan S., Srivastava S., 2012. Tomato-A Natural Medicine and Its Health Benefits. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry. Vol. 1 No. 1.
4. Friedman M., 2002. Tomato Glycoalkaloids: Role in the Plant and in the Diet. J. Agric. Food Chem. 2002, 50, 5751-5780.
5. Kanwar L., 2011. The Role of Parry Tomato Lycopene Complex in Human Health.
6. Orłowski M. 2000 Polowa uprawa warzyw. BRASIKA, Szczecin.
7. Palozza P., Catalano A., Simone R., Cittadini A. 2012. Lycopene as a guardian of redox signalling. Vol59:21-25.
8. Preedy V.R., Watson R.R., 2008. Tomatoes and Tomato Products Nutritional, Medicinal and Therapeutic Properties. Science Publishers, USA.
9. Venket Rao A.Tomatoes, 2007. Lycopene & Human Health Preventing chronic diseases.University of Toronto 2007.
10. Visioli F., Riso P., Grande S., Galli C., Porrini M., 2003. Protective activity of tomato products on in vivo markers of lipid oxidation. Eur J Nutr 42: 201-206 (2003).

Źródła internetowe

1. http://en.wikipedia.org
2. http://www.ultrasport.pl/zdrowie_w_pomidorze,artykul,3863.html
3. http://www.food-info.net/pl/caro/lycopene.htm

Zdjęcia

1. http://www.sogoodblog.com/wp-content/uploads/2010/12/tomato.jpg
2. http://www.organicgardening.com/learn-and-grow/secrets-tomato-growing-success
3. http://eatbysix.com/wp-content/uploads/2013/06/tomato.jpg
4. http://zapjonway.com/wp-content/uploads/2013/12/Food_Drinks_Glass_of_tomato_juice.jpg