mobi facebook

Dlaczego warto jeść warzywa

Warzywa zawierają większość niezbędnych dla zdrowia składników odżywczych. Są pełne witamin, minerałów i innych drogocennych związków (np. antyoksydantów), które chronią nas przed nowotworami, chorobami serca i opóźniają starzenie się organizmu.

warzywa

Już od zarania dziejów rośliny stanowiły niezbędny element życia człowieka. Początkowo ludzie korzystali z flory dziko rosnącej w otoczeniu, jednak wraz z rozwojem cywilizacji rozpoczął się proces ich udomawiania. Pierwszymi uprawianymi przez człowieka roślinami były: jęczmień, pszenica i figi (około 10-11 tysięcy lat temu na Bliskim Wschodzie). Jednym z pierwszych warzyw, o którym wspominają już starożytne księgi, był czosnek, uprawiany w Azji od około 6 tysiecy lat. Innym wcześnie udomowionym warzywem z basenu Morza Śródziemnego jest kapusta. W obecnych czasach, gdy tak wiele osób lekceważy swój sposób żywienia i traktuje żołądek jak śmietnik, do którego można bezkarnie wrzucać co dusza zapragnie, specjaliści biją na alarm, wspominając o konieczności powrotu do naturalnego, świeżego pokarmu jaki spożywali nasi przodkowie.

Warzywa zawierają różnego rodzaju związki chemiczne mające pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Najbardziej znane z nich to beta-karoten - (w dużej ilości występuje w marchwi, szpinaku i brokułach), likopen (obecny w pomidorach, papryce i innych warzywach o ciemnoczerwonej barwie), luteina (w warzywach liściastych: szpinak i kapusta włoska), izotiocyjaniany znajdujące się w warzywach kapustowatych - w tym sulforafan (obecny w brokule), organiczne związki siarki (w czosnku i cebuli), witamina C (bardzo duże ilości w kiszonej kapuście), czy kwas foliowy oraz chlorofil obecny w warzywach lisciastych o ciemnozielonej barwie. Błonnik zawarty w warzywach pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu jelita grubego, zapobiegając gromadzeniu niestrawionych resztek i toksycznych substancji powstających w trakcie trawienia pokarmów. Ponadto zapobiega rozwijaniu się nowotworu jelita grubego, który jest coraz częstszą przyczyną śmierci w naszej zachodniej cywilizacji. Błonnik zapobiega także nadmiernemu wchłanianiu się tłuszczy z układu pokarmowego.

W USA na choroby serca (najczęściej na chorobę wieńcową) umiera rocznie 700 tys. osób, na udar mózgu 160 tys. osób, na raka umiera 25% Amerykanów. Jak wskazują badania, dieta bogata w warzywa i owoce pomogłaby uniknąć wielu tych zgonów, zmniejszając ryzyko wystąpienia udaru mózgu o 25%, chorób serca o 30% i różnych odmian nowotworów o 20%. Zaleca się spożywanie od 400 do 800 g warzyw i owoców dziennie podzielonych na kilka porcji (od 5 do 10).

Warzywa najlepiej jeść w stanie surowym. Obróbka termiczna zmniejsza zawartość witamin w nich zawartych zwłaszcza witaminy C. Degradacji ulega też błonnik, co wpływa niekorzystnie na pracę jelit. Instytut Żywności i Żywienia zaleca jedzenie 5 porcji warzyw oraz 2 porcji owoców w ciągu dnia.

W kolejnych artykułach odbędziecie fascynującą podróż po świecie warzyw; zarówno tych bardziej, jak i mniej znanych. Niech zdrowy sposób odżywiania cieszy podniebienie i stanie się powszechnym nawykiem.