mobi facebook

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Nazwa RDA Funkcja makro Funkcja mikro Niedobór Występowanie
A 1 mg Wpływa na właściwy wzrost i rozwój kości, wzmacnia żuchwę i zapobiega tworzeniu się krzywego zgryzu. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie nabłonka skóry, rogówki, przewodu pokarmowego i oddechowego (chroni nabłonek przed zakażeniami ropnymi). Stymuluje błony śluzowe do produkcji śluzu. Jest ważnym przeciwutleniaczem. Przekształca się w retinal, wchodzący w skład rodopsyny (purpury wzrokowej), która utrzymuje wrażliwość pręcików siatkówki oka na przyćmione światło.Beta karoten z którego powstaje witamina A pełni również funkcje przeciwutleniacza. Ślepota zmierzchowa wynikająca z zahamowania regeneracji rodopsyny. Kseroftalmia (nadmierna suchość rogówki, prowadząca przy dużych niedoborach do ślepoty). Zaburzenia (lub zahamowanie]) wzrostu. Rogowacenie i łuszczenie się naskórka.Częste infekcje. pełne mleko,
ser,
jaja,
masło,
tran,
wątroba,
warzywa i owoce bogate w karoteny:
(marchew, pomidory, papryka, dynia, brokuły).
D 25 mikro gram Warunkuje prawidłowy wzrost i mineralizację kości i zębów (reguluje odkładanie się wapnia i fosforu w kościach Witamina D wpływa na zwiększenie ekspresji receptora pobierającego wapń z jelit. Łączy się ona też z Receptorem witaminy D powodując mineralizacje kości. Krzywica (u dzieci) i osteomalacja (u dorosłych. Wypadanie zębów, powiększenie stawów kolanowych, kostek i dłoni, osłabienie mięśni. pełne mleko,
żółtko jaj,
masło,
oleje roślinne,
tłuszcze zwierzęce,
wątroba,
grzyby,
drożdże.
E 10 mg Warunkuje prawidłową strukturę i ochrania błony biologiczne. Umożliwia syntezę niektórych lipidów, jest przeciwutleniaczem] (dla nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy A). Wpływa na metabolizm mięśni. Zapobiega chorobom układu krążenia, wpływa na krzepnięcie krwi. Witamina E jest antyoksydantem, który chroni błony komórkowe przed uszkodzeniem w wyniku działania wolnych rodników. Zaburzenia płodności, poronienia, paraliż mięśniowy. Osłabiona praca i zanik mięśni (dystrofie), szybki rozpad erytrocytów. Zwiększenie katabolizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych (skutkującego zaburzeniem funkcjonowania błon komórkowych). Zaburzenia wzrostu, uszkodzenia nerwów. Zwiędła skóra, przebarwienia skórne i plamy starcze, zmęczenie, ogólne osłabienie. mleko,
jaja,
masło,
oleje roślinne,
kiełki pszenicy,
pieczywo razowe,
orzechy, migdały,
zielone warzywa liściaste
(np. sałata)
K 100 mikrog Witamina K warunkuje:utrzymanie prawidłowego stężenia czynników krzepnięcia: II, VII, IX, X, a także: osteokalcyny, osteopontyny, osteonektyna.białek hamujących krzepnięcie krwi: białka C, białka Sbiałek wiążących wapń w nerkach, łożysku i płucach. koenzym gamma-karboksylazy. Zaburzenia krzepnięcia krwi (wydłużony czas gojenia się ran)krwawienia. Zaburzenia pracy jelit. wątroba,
olej sojowy,
zielone warzywa liściaste
( np. kapusta, szpinak, sałata, kalafior), rośliny strączkowe,
pomidory,
truskawki.

Normy RDA według - Gawęcki J.2012. Żywienie człowieka - Podstawy nauki o żywieniu. PWN.