mobi facebook

Działanie czerwonego mięsa na zdrowie

Mięso uważane przez ludzi za głównego dostarczyciela białka dla naszego ciała, wg najnowszych norm żywieniowych nie jest aż tak niezbędne, jak się wcześniej powszechnie sądziło.

Kochane mięso

czerwone mięso

Do niedawna istniało błędne przekonanie, że mięso jest najważniejszym i najwartościowszym elementem naszej diety. Pokutowało tu wiele czynników, jak tradycja, przyzwyczajenie zakorzenione w naszej świadomości zwłaszcza po drugiej wojnie światowej. Po okresie głodu, możliwość pozwolenia sobie na mięso najlepiej każdego dnia jest synonimem dostatku. Nowoczesny przemysłowy chów bydła i trzody w latach 50. XX wieku spowodował łatwiejszy dostęp do mięsa i stało się ono przez to bardziej powszechne.

Bardzo wiele osób uważa, że mięso jest im potrzebne, aby mieć w swojej diecie białko. Problem polega na tym, że krowy, owce, kozy, czy świnie czerpią białko z trawy oraz innych produktów roślinnych. To na jakich zasadach zwierzę może czerpać białko z roślin, a człowiek nie? Dokładnie na takich samych, gdyż fizjologia zwierząt i człowieka jest bardzo podobna. Spożywanie dużej ilości mięsa jest uwarunkowana kulturowo, a nie w związku z realnym zapotrzebowaniem na nie; często zjada się go wręcz za dużo w stosunku do potrzeb. W kulturach wschodnich mięso jest dodatkiem do pożywienia, a nie codziennym głównym daniem. Mięso jest potrzebne w naszym jadłospisie, ale nie w takich ilościach jakie się zjada na zachodzie.

Normy spożycia mięsa

Według obecnych norm żywieniowych w miesiącu można spożyć 1 kg czerwonego mięsa. W przeliczeniu na mięso białe jest to około 2 kg. Co łącznie daje w roku 36 kg. Spożycie mięsa w krajach wysoko rozwiniętych jest dużo większe niż wynika to z wcześniejszych wyliczeń; w Polsce jest to 70 kg na rok, w Stanach Zjednoczonych około 100 kg na rok, a Hiszpanie spożywają rocznie 130 kg mięsa. Liczby te są stanowczo za duże w stosunku do zapotrzebowania człowieka na białko. Człowiek w ciągu dnia potrzebuje 1g białka na każdy kilogram masy ciała.

Szkodliwość czerwonego mięsa

czerwone mięso

Spożywanie w swojej diecie dużej ilości białka zwierzęcego, większej ilości niż białka roślinnego oraz w ogólnym rozrachunku 20% lub więcej dziennej dawki pokarmu. Zaczyna niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Należy również pamiętać, ze wraz z mięsem przyjmuje się duże ilości tłuszczu - zwłaszcza w przypadku wieprzowiny, co niestety również negatywnie odbija się na naszym zdrowiu. Przede wszystkim spożywanie dużej ilości mięsa sprzyja chorobom nowotworowym oraz chorobom układu krążenia.

Negatywny wpływ czerwonego mięsa na nasze zdrowie

choroby nowotworowe
choroby układu krwionośnego

Powyższe linki są odnośnikami do pełniejszego opisu danego zagadnienia.

Trochę historii

Mięso jest jednym z najstarszych produktów spożywczych towarzyszących człowiekowi. Najpierw ludzie poprzez wytworzone narzędzia polowali na swoją zdobycz; np. w czasie epoki lodowcowej człowiek polował na mamuty, przyczyniając się do ich wymarcia. Około 10 tysięcy lat temu człowiek udomowił owcę oraz kozy, a 6 tysięcy lat temu zostały udomowione świnie oraz bydło na bliskim wschodzie. Pierwszymi sposobami, aby mięso się nie psuło po upolowaniu znacznej zdobyczy, było jego suszenie. W późniejszym czasie zaczęto mięso peklować oraz wędzić w celu utrwalenia jego wartości odżywczych. Mięso w swojej historii zawsze było produktem luksusowym, na które nie każdy i nie w dowolnej porze mógł sobie na nie pozwolić. Na początku w dziejach historii człowieka należało mięso sobie upolować, potem wraz z rozpowszechnieniem hodowli zwierząt było łatwiej, ale mięso było i nadal jest dużo droższym produktem niż pokarm roślinny, dlatego zwykli ludzie w większości jadali mięso od święta, nie na co dzień.

Literatura

1. Ciemniak A. 2007 Porównanie wpływu grillowania na zawartość benzo[a]pirenu w mięsie kurcząt. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość.3(52): 54 - 61.
2. Corpet D. 2011. Red meat and colon cancer. "Meat Sci 89, 3:310-316.
3. Larsson S., Virtamo J., Wolk A.2011. Red meat consumption and risk of stroke in Swedish men. Am J Clin Nutr. 94:417-21.
4. McAfee A. ,McSorley E., Cuskelly G. and ... 2010. Red meat consumption: An overview of the risks and benefits. Meat Science 84:1-13.
5. Meat Consumption and Cancer Risk. The cancer project o 5100 Winsconsin ave., N.W., Suite 400Washinghton, DC 20016.
6. Migdał W. 2007. Spożycie mięsa, a choroby cywilizacyjne. żywność. Nauka. Technologia. Jakość.6 (55): 48 - 61.
7. Młynek K. 2008. Mięso a zdrowie. Magazyn Przemysłu Mięsnego. 12:44-46.
8. Więk A., Tkacz K., Żywica R .2013. Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (wwa) w mięsnych produktach grillowanych w zależności od zawartości tłuszczu w surowcu. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość. 2 (87), 39 - 50.
9.Williamson C., Foster R., Stanner S., Buttriss J. 2005. Red meat in the diet. Nutrition Bulletin. 30:323-355.

Źródła internetowe

1. en.wikipedia.org
2. pl.wikipedia.org
3. film kochane mięso
4. http://www.wellnessday.eu/odzywianie/60-odzywianie-fakty-i-ciekawostki/91-czy-jedzenie-misa-powoduje-tycie.html
5. http://nauka.newsweek.pl/jedzenie-miesa-nowotwory-zdorwa-dieta-newsweek-pl,artykuly,282188,1.html
6. http://www.fakt.pl/150-gramow-miesa-dziennie-i-rak-gotowy-I-to-ten-najgorszy-,artykuly,142637,1.html
7. http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,394893,czerwone-mieso-szkodliwe-dla-serca-winne-bakterie.html
8. http://www.pfm.pl/baza_chorob/choroby-serca-i-krazenia/homocysteina-sprawca-miazdzycy/314

Zdjęcia

1. http://www.discuss.com.hk/viewthread.php?tid=22755645
2. http://investorplace.com/wp-content/uploads/2014/06/Red-Meat.jpg
3. http://www.muscleandfitness.com/sites/muscleandfitness.com/files/styles/650x360_rotator/public/Steak.jpg?itok
=LqoQDD2R
4. https://www.johndavidsons.com/wp-content/uploads/2012/07/Scottish-Pork-Sirloin-Steaks-Raw1.jpg